lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Downloads
  • Waterspelletjes



Lesideeën voor kleuters | thema onder water & de mooiste vis van de zee

De Mooiste Vis van de zee - project

Regenboog is de mooiste vis van de zee. Maar omdat hij trots en ijdel is, zwemt geen enkele vis met hem mee.

Duik mee in de onderwaterwereld! Dit pakket van Kleuteruniversiteit bevat sociaal-emotionele activiteiten, reken- en taalactiviteiten, lessen spel en beweging, een les Engels, suggesties voor de hoeken en spellen bij het boek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister.

--> Bekijk 'De mooiste vis van de zee'

De mooiste vis van de zee

Kringactiviteiten onder water & mooiste vis

Visspel - getallen herkennen
Knip visjes uit een stuk karton of laat de kinderen dit doen tijdens een werkles.
Schrijf op elke vis een getal (tot en met 10). Maak een magneet van een magneetbord bijv. aan een touwtje vast. Pak voor elk visje een punaise. Steek deze in het visje. Doe aan de achterkant van elke vis een schijfje kurk of piepschuim. Hier gaat de punaise in.
Nu gaan we vissen! Een kind mag de "hengel" (met de magneet eraan) in een bak hangen en kijken of hij/zij er een visje uit kan vissen.
Als dit lukt kijk je met de groep welk getal er op dit visje staat. Leg de vis opzij.
Nu wordt er een volgende vis opgevist. Welk getal staat hierop? Is dit meer of minder dan het vorige getal? En hoeveel is het samen?

Dieren in het water - classificeren
Welke dieren leven in het water en welke op het land? Verzamel een heleboel dieren (figuurtjes van dieren of plaatjes). Sorteer ze met de kinderen aan de hand van "op het land" en "in het water".
Als je een digibord in de klas hebt, is het leuk om af en toe een dier op te zoeken op het digibord (op de schooltv beeldbank of Wikipedia). De kinderen zien het dier dan in het groot en kunnen er vragen over stellen, bijv. hoe oud kan het dier worden?
Op de schooltv beeldbank staat bijv. een filmpje van hoe een kikkervisje een kikker wordt.

Bij de juiste rots - klankgroepen
Verzamel woordkaarten bij het thema 'onder water' of 'de mooiste vis'. Leg drie rotsformaties van blokken in de kring. Eén rots bestaande uit één blok, een rots bestaande uit twee blokken en een rots bestaande uit drie blokken. Neem er een kleine vis bij. Vertel de kinderen dat deze vis bij de rots van één blok woont. Zeg het woord 'vis' in klankgroepen en leg de vis bij de ene rots. Bekijk de woordkaarten en klap de woorden die erop staan met de kinderen in klankgroepen. Waar hoort alles thuis? Laat de woordkaarten bij de juiste rots leggen.

Kleurige vissen - reeksen leggen
Print een kleurplaat van een eenvoudige vis. Vergroot de kleurplaat tot A3 formaat. Vertel de kinderen dat we deze vis om gaan toveren tot de mooiste vis van de zee. Neem er knopen of teldopjes bij. Leg een reeks op de vis, bijvoorbeeld blauw - geel - blauw ... en laat de kinderen deze reeks afmaken. Breid de reeks uit naar drie of meer kleuren.

De 'v' van vis
Neem een blauw vel papier, de zee. Laat de kinderen woorden met de 'v' van vis bedenken en schrijf deze woorden in de zee. Schrijf ze eventueel in visjes die je van tevoren op het vel papier getekend hebt.
Laat de kinderen de 'v' met hun lichaam maken: met de handen, vingers, armen, benen en het hele lichaam. Maak hier foto's van en hang ze in het lokaal.
Geef de kinderen een speelfiguur van een vis. Noem woorden op. Wanneer de kinderen een woord horen dat met de v-klank begint, leggen ze hun vis in de zee.

Kikkervisjes
Haal kikkervisjes in de klas. Bekijk hoe de kikkervisjes groeien en veranderen. Laat de kinderen de kikkervisjes regelmatig tekenen of maak foto's.

De kikkerkoning
Lees het verhaal van de Kikkerkoning voor. Speel het na in de kring. Verander het liedje 'Er zat een klein zigeunermeisje' in een liedje voor de kikkerkoning:

Er zat een kleine kikker
huilend op een lelieblad
huilend, huilend,
helemaal alleen,
sta op kikker lief
en droog je traantjes af
en kies een kindje uit de kring
met wie je dansen mag.


Eén kind zit in het midden van de kring en speelt de kikker. De andere kinderen zingen het lied. Het kind in de kring mag iemand uitkiezen om mee te dansen.

Kringactiviteiten thema water

Voelen
Laat de kinderen enkele druppels water voelen op de hand en op het gezicht. Gebruik hiervoor bijv. een plantenspuit.
Voel je de natte druppels? Blijven ze op je arm liggen?
Laat de kinderen het verschil tussen nat en droog ervaren door voorwerpen nat te maken, bijv. een spons, stuk keukenpapier, washand.
Laat de kinderen ook het verschil voelen tussen warm en koud water en doe warm water bij koud water en laat de kinderen voelen.
Doe warm, koud en lauw water in verschillende emmers. De kinderen voelen en vertellen of het water warm, koud of lauw is.

Zien
Zet twee glazen op tafel, één met vies en één met schoon water. Praat er met de kinderen over. Hoe kan het water vies geworden zijn? Waar kun je vies water vinden? Kun je er doorheen kijken?
Ga dan in op het bewegen van water. Wat gebeurt er met het water? Laat de kinderen enkele materialen met water vullen.
Kun je ook spetteren? Zacht en hard?
Maak tenslotte met de kinderen schuim. Wat gebeurt er? Kun je nu bellen blazen?

Drijven en zinken
Nodig: een doorzichtige bak, bijv. een aquarium, vissenkom of vaas.
Verzamel allerlei materiaal wat kan drijven of juist zinkt. Dit kan ook samen met de kinderen.
Bespreek met de kinderen of ze denken dat het materiaal (bijv. een kurk) zal blijven drijven of dat het zinkt. Waarom denken ze dat?
Daarna wordt het getetst. Blijft de kurk drijven of zinkt hij?
Zo ga je alle materialen één voor één langs.

Woordveld water
Waar heb je water voor nodig? Maak met de kinderen een woordveld van dingen waar je water voor nodig hebt, bijv. handen wassen, wc doorspoelen, eten koken, om te drinken, auto wassen, ramen wassen, planten water geven...

Onder de doek...
Leg een aantal voorwerpen die indirect iets met water te maken hebben onder een doek, bijv. een gieter, emmer, beker, washand, douchespullen, bootje enz.
Laat een kind onder de doek voelen en een voorwerp omschrijven. De andere kinderen raden.
Of:
Stop al deze spullen in een zak, een kind voelt in de zak en omschrijft. De spullen die geraden zijn worden in de kring gelegd. Wanneer alles er ligt doen de kinderen de ogen dicht en haalt de leerkracht een voorwerp weg. Wat is weg?

Bewegen in de speelzaal

De zee
Neem een groot blauw, dun zeil. De kinderen gaan rondom het zeil staan en houden het zeil vast. Maak met de hele klas golfjes. Eerst heel zacht en dan steeds harder.
Leg voorwerpen, zoals plastic visjes, op het zeil. Wat gebeurt er wanneer de zee gaat golven?
Laat kinderen onder de zee door rennen en wisselen van plaats.
Zet hierbij een rustgevend muziekje op.

Douchedruppel
Dans de douchedruppeldans! Je vindt deze dans in de methode 'Dansspetters'.

Golven in de zee
Geef elk kind een lint van blauw crêpepapier. Zet rustige muziek op en laat de kinderen met het lint dansen op de maat van de muziek.
- Beweeg vrij door de ruimte.
- Doe voor en doe na.
- Verdeel de kinderen in tweetallen en laat hen elkaar nadoen (spiegelen).

Prentenboeken



Downloads bij het thema water

Telkaarten De Mooiste Vis

Oefen het tellen en de getalsymbolen t/m 15 met deze kaarten van De Mooiste Vis. De kinderen leggen luchtbellen door knopen of klei op de kaarten te leggen.

--> Download de kaarten

kleikaart mooiste vis

kleikaart mooiste vis

Spelletjestocht 'De Reuzenkrokodil'

Ken je het boek 'De Reuzenkrokodil' van Roald Dahl? Echt een geweldig boek! Je kunt het op YouTube bekijken.
Op de school waar ik werk, Roald Dahl, hebben wij jaarlijks een Dahldag, om de geboortedag van onze naamgever te vieren. Voor deze Dahldag maakte ik een spelletjestocht voor kleuters aan de hand van het boek 'De Reuzenkrokodil'. De kinderen speuren door de wijk en spelen spelletjes bij ouders aan huis. Deze spelletjes kunnen natuurlijk ook op school gespeeld worden.

--> Download de spelletjestocht

reuzenkrokodil

spelletjes kleuters

Kralenplanken

Aan deze krokodil kunnen twee kinderen werken.

krokodil kralenplank krokodil kralenplank

Kralenplanken van walvissen

--> Kralenplank walvis 1
--> Kralenplank walvis 2

Kralenplankontwerper op de tablet

Geef de kinderen de opdracht een dier uit de onderwaterwereld op de tablet te ontwerpen. Installeer hiervoor de app 'Ontwerper'. Print de ontworpen voorbeelden uit en laat ze in het 'echt' op de kralenplank leggen.
krokodil ipad

kralenplank ipad

De hongerige haai, tel- en rekenspel

Doel:
Tellen, het herkennen van de getallen t/m 5, getalbeelden op de dobbelsteen, eenvoudige aftreksommen t/m 6, beurtgedrag, inzicht.

Spelregels:
Dit spel wordt met 2 kinderen gespeeld. Je hebt het spelbord (gelamineerd) nodig, 2 dobbelstenen en voor elk kind 10 fiches of blokjes (of stenen van 4 op een rij), voor elk kind een andere kleur. Speler 1 speelt bijv. met geel en speler 2 met rood.
Gooi om de beurt met de dobbelstenen. Leg het hoogste getal dat je gegooid hebt voorop en leg het kleinste getal daarachter. Trek het laagste getal van het hoogste getal af. Leg een fiche op een visje met die uitkomst. Dan wisselt de beurt.
Maar: wanneer je dezelfde uitkomst weer gooit, mag je een fiche bovenop je fiche leggen. Visjes waar 2 fiches van dezelfde kleur op liggen zijn veilig!! Ligt er op een visje waarvan jij de uitkomst gegooid hebt een fiche van de andere speler? Dan mag je dit fiche weghalen en terug aan de speler geven. Je mag er dan een fiche van jouw kleur op leggen.
Wie is zijn 10 fiches het eerst kwijt?

--> Download het spel

Schatzoeken met Kikker - kleuren en vormen

Een spelletje voor de jongste kleuters om de kleuren en vormen te oefenen. Het schatkaartje wordt onder een kikkerkaartje verstopt. Het kind noemt de vorm en kleur die op het kaartje staan. Is dit goed, dan mag het kind kijken of de schat onder het kikkerkaartje ligt. Wie vindt de schat? Een uitgebreidere uitleg vind je in de download.

--> Download het spel

Bellen blazen, tel- en rekenspel

Doel:
Tellen, het herkennen van de getallen t/m 18, getalbeelden op de dobbelsteen, optelsommen t/m 18, beurtgedrag, inzicht.

Spelregels:
Dit spel wordt met 2 kinderen gespeeld. Je hebt het spelbord (gelamineerd) nodig, 3 dobbelstenen en voor elk kind 10 fiches of blokjes (of stenen van 4 op een rij), voor elk kind een andere kleur. Speler 1 speelt bijv. met geel en speler 2 met rood.
Gooi om de beurt met de dobbelstenen. Tel de ogen van de 3 dobbelstenen bij elkaar op.
Leg een fiche op de uitkomst. Dan wisselt de beurt.
Maar: wanneer je dezelfde uitkomst weer gooit, mag je een fiche bovenop je fiche leggen. Bellen waar 2 fiches van dezelfde kleur op liggen mogen niet meer door een andere speler ingepikt worden!! Ligt er op een bel waarvan jij de uitkomst gegooid hebt een fiche van de andere speler? Dan mag je dit fiche weghalen en terug aan de speler geven. Je mag er dan een fiche van jouw kleur op leggen.
Wie is zijn 10 fiches het eerst kwijt?

Dit spel kan ook individueel of in een groep gespeeld worden. De regels zijn dan wat anders. Je gooit om de beurt met 3 dobbelstenen, telt de ogen op en kleurt het getal dat je gooide in op het werkblad. Gooi je een getal dat al gekleurd is, dan heb je pech en is je beurt voorbij.
Wie heeft het eerst alle getallen of een van tevoren bepaald aantal (bijv. 10) ingekleurd?

--> Download het spel





facebook juf Anke