lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Verkeerslessen


Lesideeën voor kleuters | thema verkeer

Kringactiviteiten verkeer

Vervoermiddelen - classificeren
Praat met de kinderen over vervoermiddelen. Vertel wat het zijn en laat de kinderen vervoermiddelen noemen. Wie is er wel eens met de bus geweest? Hoe gaat dat? Wie heeft er wel eens in de trein gezeten? En in het vliegtuig?
Neem verschillende vervoermiddelen mee (kleine auto's, boten enz.) Leg hoepels in het midden van de kring en sorteer de vervoermiddelen. Ze kunnen gesorteerd worden op varen, rijden, vliegen, snelheid of wat ze vervoeren (mensen, producten).
Gebruik een praatplaat van verkeer wanneer deze op school aanwezig is.

Geluiden in het verkeer - auditieve oefening
Neem verschillende geluiden op in het verkeer, bijv. met een mp3 speler: slagbomen die dicht gaan, een toeterende auto, fietsbel, piepende remmen, spelende kinderen, omroepster op het station, klaar-over, motor. Laat de geluiden in de klas horen en laat de kinderen raden wat ze horen.

In de bus - eenvoudige optel- en aftreksommen
De leerkracht zit in de bus en rijdt door de klas. Hij/zij stopt bij een kind. Dit kind stapt in de bus. Hoeveel mensen zitten er nu in de bus? Bij de volgende stop mogen er 2 kinderen instappen. Hoeveel kinderen zitter er in de bus? Wie kan hier een som van maken? Bij de volgende halte mogen er 5 kinderen in de bus en daarna gaan er 3 kinderen uit enz. Laat de kinderen telkens beantwoorden hoeveel mensen er in de bus zitten, zijn er meer of minder? Hoeveel zijn er weg? enz.

Ik ga op reis met... - geheugen
Variatie op "ik ga op vakantie en neem mee....". Het eerste kind begint en noemt een vervoermiddel. Het volgende kind herhaalt dit vervoermiddel en noemt zelf een nieuw vervoermiddel. Hoever kan de groep komen? Wanneer de rij te lang wordt, begin je weer op nieuw.

Hoe kom ik naar school? - staafdiagram
Vraag de kinderen hoe zij naar school komen: te voet, met de fiets, auto of...? Geef dit weer in een staafdiagram door de kinderen zelf een kruisje bij hun vervoermiddel te laten zetten.

Op het zebrapad - getalsymbolen en sprongen van 2
Pak zes witte vellen papier en zes zwarte vellen. Schrijf de oneven getallen, t/m 11, met een zwarte stift op de witte vellen en de even getallen, t/m 12, met een wit potlood op de zwarte vellen. Laat de kinderen een zebrapad leggen, waarbij de getallen in de goede volgorde liggen.
Neem er een handpop bij en laat de handpop oversteken. Vraag de kinderen verschillende keren op welk getal de handpop staat.
Laat de handpop met sprongen van 2 oversteken, door hem alleen op de witte of zwarte vlakken te laten springen.
Speel tenslotte het volgende spel: de kinderen sluiten de ogen. Leg de handpop op één van de getallen. Op welk getal staat de handpop en waarom denken de kinderen dat?

Voor het verkeerslicht - splitsen
Zet een aantal auto's voor een verkeerslicht en vraag de kinderen hoeveel auto's er zijn. Vertel dat het verkeerslicht op groen springt en dat er drie auto's door kunnen rijden. Laat de kinderen drie auto's aan de andere kant van het verkeerslicht zetten. Vraag hoeveel auto's er nu nog voor het verkeerslicht staan, hoeveel er doorgereden zijn en hoeveel auto's er in totaal zijn. Geef zo verschillende splitsopdrachten.

Verkeersregels
Oefen de verkeersregels met de kalenderplaten en digibordlessen van School op seef.





facebook juf Anke