lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Downloads


Thema 'naar de winkel' / supermarkt

Kringactiviteiten

Het thema supermarkt zit, gecombineerd met 'kleur en vorm' in Piramide. Werkt u met dit thema, kijk dan ook eens bij de ideeën voor kleur en vorm.

Tip! Gebruik de AH-mini's tijdens de kringactiviteiten bij het thema supermarkt. Zo heb je meteen een heleboel verschilende levensmiddelen bij elkaar. Vraag de kinderen mini's mee te brengen. Speel er later mee in de winkelhoek.

Peuterpakket 'Naar de markt'

Naar de markt

Sam en zijn hondje Max gaan samen naar de markt. Ze lopen van het ene kraampje naar het andere en vullen hun grote boodschappentas met allerlei lekkers.

Ga mee naar de markt! Dit pakket van Kleuteruniversiteit bevat veertien activiteiten voor peuters bij het boek ‘Sam en Max naar de markt’ van Ruth Wielockx. Te gebruiken op de peuterspeelzaal, de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum of het kinderdagverblijf.

--> Bekijk het pakket 'Naar de markt'

Taalactiviteiten

Kringgesprek supermarkt
Praat met de kinderen over de markt of supermarkt. Wie gaat er wel eens naartoe? Wat kun je er kopen? Welke kraampjes of afdelingen zijn er? Maak eventueel gebruik van een praatplaat van de supermarkt.
supermarkt kleuters

Woordenschatuitbreiding - boodschappen doen
Bied de kinderen het woordcluster boodschappen doen aan, met daarbij de woorden de boodschappentas en het boodschappenlijstje.

Je komt de kring in met een grote boodschappentas of winkelwagen. Speel dat je vandaag boodschappen gaat doen. In de kring is de supermarkt. Er staan wat levensmiddelen op tafel die je gaat kopen. Als je klaar bent met uitzoeken ga je naar een kind om te betalen. Je vraagt het kind hoeveel je boodschappen kosten en geeft wat geld.
Gebruik tijdens je toneelspel de volgende woorden heel vaak: boodschappenlijstje, boodschappentas en boodschappen doen.
Leg ook uit wat deze woorden betekenen.
Vervolgens mag een kind de boodschappen doen.

Woordveld rondom 'eten'
Maak met de kinderen een woordveld rondom eten.
Probeer de woorden die ze aandragen te groeperen. Zo kun je eten sorteren op groenten, fruit, vlees, vis, zuivel etc. of op ontbijt, lunch, diner, tussendoortjes etc.

De kok weet het niet meer - woordenschatuitbreiding
Eén kind is de kok. Hij/zij gaat iets héérlijks klaarmaken, maar er is 1 probleem. De kok is de ingrediënten vergeten. Wat moest er ook alweer in?
De kinderen in de klas weten het nog wel. Zij gaan de kok aanwijzingen geven, maar ze mogen het woord écht niet gebruiken. Kan de kok het raden?
Houd voor dit spel een verpakking of iets eetbaars boven de kok. De kok kan het nu zelf niet zien, maar de kinderen wel. Dit is het ingrediënt. Nu kunnen de kinderen omschrijvingen gaan geven.

Levensmiddelenrace - woordenschatuitbreiding
Gebruik voor dit spel een bom (uit het spel Tik, tak, boem!) of een kookwekker. De bom of wekker gaat de kring rond. Het kind dat de bom/wekker in zijn/haar hand heeft moet een levensmiddel noemen. Als de bom/wekker af gaat, is het kind wat hem op dat moment vast heeft "af".
Dit spel kan ook gespeeld worden met soorten fruit, groenten, snoep, iets wat je eet tijdens het diner, keukengerei etc.

Auditieve oefeningen
Introduceer verschillende levensmiddelen op een leuke manier in de kring. Bijv. d.m.v. een raadspelletje of een voelspelletje.
Als de levensmiddelen allemaal in de kring liggen, kun je hier taalspelletjes mee doen, bijv. woorden in lettergrepen klappen, met welke letter begint het? Welke producten beginnen met dezelfde letter? Zinnen maken met de producten die je ziet, zinnen afmaken, rijmen etc.
Op de site van juf Janneke vind je kant-en-klare auditieve oefeningen bij het thema 'supermarkt'.

In het winkelmandje - visueel geheugen
Vul een winkelmandje of winkeltas met wat levensmiddelen.
Bekijk met de kinderen wat er in het mandje zit. Vervolgens leg je de spullen uit het mandje een bepaald aantal minuten op tafel of op de grond. De kinderen morgen ernaar kijken. Dan gaan de spullen in het mandje met een theedoek erover heen. Wat zat er in het mandje?

Een variant hierop is 'wat is weg?' De spullen uit het mandje liggen in de kring. De kinderen doen de ogen dicht en jij bedekt één voorwerp of haalt het weg. Wat is weg?

In het winkelmandje - fonemisch bewustzijn
Vul een winkelmandje of winkeltas met allerlei levensmiddelen. Bekijk de levensmiddelen met de kinderen. Met welke letter begint dit? Kunnen we het woord klappen? Hoeveel stukjes heeft dit woord? Kunnen we een zin met dit woord bedenken? Welk woord is het langst? Kunnen we de voorwerpen in hoepels leggen, we sorteren ze op het aantal woordstukjes (klappen).

Het boodschappenlijstje - auditief geheugen
Leg een heleboel levensmiddelen (AH-mini's) in de kring. Vertel de kinderen dat jullie boodschappen gaan doen. Jij vertelt wat we nodig hebben, één van de kinderen mag, nadat alles opgenoemd is, gaan 'winkelen'. Noem om te beginnen 2 producten op en laat een kind deze producten pakken. Ga daarna verder met 3 producten, 4, etc.
Kunnen de kinderen de producten ook in dezelfde volgorde pakken als waarin jij ze opgenoemd hebt?
Daarna ga je zelf winkelen. Noem 4 producten op die je wilt gaan kopen. Pak er vervolgens maar 3. Weten de kinderen wat je vergeten bent om te kopen?

Ra, ra, wat zit er in de tas?
Neem een boodschappentas vol verpakkingen van eten mee. Omschrijf iets wat in de tas zit. Laat de kinderen raden. Wanneer een kind het goed raadt, mag dat kind in de tas komen kijken en het product eruit halen.
De kinderen willen vast ook wel producten omschrijven. Laat één kind in de tas spieken en een product omschrijven aan de klas.

Taalactiviteiten met de AH-mini's
- Zoek telkens 2 mini's bij elkaar die met dezelfde letter beginnen. Geef alle oudste kleuters een mini. De kinderen gaan op zoek naar het kind met het product dat dezelfde beginklank heeft als hun product.
- Raadspelletje. Leg een aantal mini's in de kring. Neem één mini in gedachten. De kinderen mogen 10 vragen stellen om erachter te komen wat jij in gedachten hebt. Antwoord alleen met ja of nee.
- Alle vogels vliegen. Vertel iets over een mini wat waar of niet waar is. Bijvoorbeeld: met het broodrooster kun je brood invriezen. Als het waar is wat je zegt, gaan de kinderen staan en wapperen met de armen (vliegen). Als het niet waar is, blijven de kinderen zitten.


Reclameposters maken - stempelen
De kinderen maken reclameposters voor in de supermarkt. Ze moeten hiervoor actief aan de slag met woorden nastempelen of schrijven en prijsjes voor producten bedenken. De reclameposters en woordkaarten om na te stempelen vind je hier.
Verzamel zelf wat reclamefolders van supermarkten. Hier kunnen kinderen plaatjes uit knippen en op hun eigen reclameposter plakken. Hang de posters op in de supermarkt in de klas.

Rekenactiviteiten

Wat ligt er in de supermarkt? - Classificeren en ordenen
Nodig: een aantal producten uit de supermarkt. Zorg voor variatie in de soorten, bijv. schoonmaakmiddelen, iets van de vleesafdeling, van de broodafdeling, iets uit de rij met drank, iets van tijdschriften etc.
Doe al deze spullen in een grote boodschappentas.

Vertel de kinderen dat jij of een handpop boodschappen gedaan hebt. Wat heb je gekocht en op welke afdeling heb je dit in de supermarkt gevonden?
Laat een kind iets uit de tas kiezen en op tafel leggen. Haal vervolgens weer iets uit de tas en kijk of dit bij het vorige product hoort of niet. Sorteer de spullen zo. Leg ze in groepjes neer of in hoepels.
Variatie: laat een kind iets voelen uit de tas en omschrijven. Voelt het hard of zacht?  Is het groot of klein? Heeft het hoeken? Is het rond? Wat denk je dat het is?

Wegen
De supermarkt of markt is natuurlijk zeer geschikt voor verschillende rekenactiviteiten. Denk maar eens aan betalen in de winkelhoek of het wegen van producten.
Zet een weegschaal (balans) in de kring en kijk met de kinderen hoe zwaar bijv. fruit en groenten wegen. Schat wat even zwaar weegt en kijk of dit klopt. Laat de begrippen zwaar en licht aan bod komen door te kijken wat zwaarder is en wat lichter etc.
Als je gewichtjes hebt, kun je aan de ene kant fruit op de balans leggen en aan de andere kant een gewicht. Welke gewicht weegt ongeveer even zwaar als het fruit?
Plak getallen op de gewichtjes. Een 1 op het lichtste gewicht, een 2 op het op een na lichtste gewicht etc. Als het fruit net zoveel weegt als het gewicht met de 2, dan kost het fruit 2 euro. De kinderen kunnen de balans op deze manier in de winkelhoek gebruiken.

Hoeveel kost het?
Nodig: Een heleboel lege doosjes van levensmiddelen. Leg ze op tafel of in de kring. Deze spullen gaan in de supermarkt verkocht worden.

Kunnen de kinderen prijsjes voor de producten maken? Overleg met de kinderen hoeveel alles kost. Welke producten zijn duur, welke goedkoop? Hoeveel kost iets dan als het goedkoop is? Leg de producten die hetzelfde zijn bij elkaar, want die krijgen ook hetzelfde prijskaartje. Laat de kinderen overleggen hoeveel alles gaat kosten. 
Laat de kinderen de doosjes verdelen en allemaal kleine kaartjes maken met daarop de prijs voor hun doosjes. Plak de prijsjes op de doosjes en zet ze in de supermarkt.

Kleur en vorm
Neem verschillende soorten echt of plastic fruit. Bekijk ze met de kinderen. Welke vorm hebben ze? Welke hebben dezelfde vorm? Welke kleur hebben ze? etc.
Stop een stuk fruit onder een kleed of in een zak. Eén kind mag komen en voelen. Terwijl het kind voelt, omschrijft het aan de groep hoe het fruit voelt. Wat zou het zijn?

Sinaasappelsap maken - DGM methode
Dit idee is afkomstig uit de DGM-methode. Bij deze methode stel je de kinderen vragen op verschillende denkniveau's.
Zorg voor een sinaasappel, een pers en materiaal zoals een mes, glas en bord.
Vraag de kinderen welk fruit je hebt. Hoe kun je van dit fruit sap maken? Wat heb je dan allemaal nodig? Wat doe je eerst? En daarna? etc.
Stel de kinderen op deze manier een heleboel vragen en doe zelf alles voor, totdat je sinaasappelsap hebt. Let eropt dat je goed laat zien wat je doet en wat je gebruikt. Zo leren de kinderen meteen nieuwe begrippen.

Naar de supermarkt
Tijdens het project supermarkt, zijn wij met de kleutergroepen naar de supermarkt geweest. Alle kinderen hadden een boodschappenlijstje met een paar boodschapjes erop en wat geld bij zich. In kleine groepjes gingen de kinderen, onder begeleiding van ouders, de supermarkt in. Hier mochten ze de spullen van het lijstje zelf uitzoeken en afrekenen. Daarnaast mochten de kinderen bij alle afdelingen een kijkje nemen. Bij het vlees mochten ze hamburgers maken, bij het fruit mochten ze een appel wegen en een sticker erop plakken, bij het brood en beleg mochten ze brood en beleg inpakken en in het magazijn mochten de kinderen lege flessen inleveren en bekijken hoe dat gaat en in de diepvries en koelkast staan.
Het was een erg leuk bezoek aan de supermarkt, natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de enorme hulp van de supermarktmedewerkers!

Brood bakken
Ga met de kinderen broodjes bakken! In de kring bespreek je met de kinderen wat je ervoor nodig hebt. Je verzamelt de materialen en gaat aan het meten en wegen. Hoeveel boter? Hoeveel water? Laat de kinderen dit afwegen. 
De kinderen mogen vervolgens om de beurt mixen.
Tijdens het werken kun je de kinderen om beurten bolletjes laten maken.
Vraag, wanneer je op school geen oven hebt, een ouder tussen de middag de broodjes af te bakken.

Meten met een dropveter
Leg een lange dropveter in de kring (een aantal dropveters aan elkaar vast geknoopt).
Je vertelt dat je 's morgens wakker werd en dat de dropveter naast je bed lag. Er zat een briefje bij, waarop stond dat de dropveter een toverdropveter is. De dropveter kan praten als je het levend maakt!
Daarvoor moet je de volgende toverspreuk zeggen:
1 Stap naar voren, 2 stapjes terug
kruip onder de veter en dan weer terug
veter, veter, veter, weet jij het? Of weet ik het beter?
Laat één leerling tijdens dit versje onder de veter doorkruipen.
De veter begint te praten en doet allerlei uitspraken m.b.t. meten, zoals:
- ik wed dat ik langer ben dan de juf/meester
- ik wed dat ik langer ben dan alle kinderen uit de klas op een rij
- ik wed dat ik om het rode groepje heen kan
- ik wed dat ik langer ben dan de verwarming
- ik wed dat ik om de hele school heel kan
- ik wed dat ik om de zandtafel heen kan etc.
Vraag de kinderen hoe we dit te weten kunnen komen. Laat een paar kinderen vervolgens meten. Lok zo allerlei meetactiviteiten uit.
Als afsluiting kun je vragen hoe lang de veter zou zijn. Hoe kun je dat weten?
In mijn klas deden we deze activiteit met een touw en kwamen de kinderen met ideeën als: meten met een liniaal, meetlat e.d. Er naast gaan liggen, 2 kinderen ernaast leggen, de juf ernaast leggen. Eén kind wist hoe lang ze was. Dit kind ging naast het touw liggen met een kind dat ong. even groot is.
Het touw meten met stappen.

7 Zoete zuurtjes in een fles
Nodig: een doorzichtige fles of pot en 10 zuurtjes.
Stop 7 zuurtjes in de fles/pot. Vraag de kinderen hoeveel ze denken dat erin zit. De kinderen moeten schatten. Ze mogen (nog) niet aan de fles komen. Waarom denken de kinderen dit? Kan het ook 100 zijn? Nee, waarom niet? Kan het dan 1000 zijn? Hoeveel zou dat zijn?
Hoe kunnen we nu echt tellen of het er ..... zijn? (Uit de fles halen).
Stop de zuurtjes één voor één terug in de fles. Tel ze met de kinderen. Lees daarna het volgende versje voor:

Zeven zoete zuurtjes in een fles,
maar ééntje rolde in de goot, nu zijn het er nog maar...
Zes zoete zuurtjes. Daar kwam een heel oud wijf,
die heeft er eentje weggepikt. Toen waren er nog...
Vijf zoete zuurtjes. Toen kwam mijn nicht Marie,
die heeft er twee gekregen. Toen waren er nog...

Drie zoete zuurtjes. Toen kwam de kruidenier,
die bracht voor mij een zuurtje mee, toen waren er weer...
Vier zoete zuurtjes, en toen kwam tante Mien,
die deed zes zuurtjes in de fles en toen waren het er...

Tien zoete zuurtjes, ik at ze allen op,
nu is het hele flesje leeg. Nou heb ik er geeneen.

Laat de kinderen het raadseltje iedere keer oplossen en de handeling uitvoeren.
Tenslotte heb je 10 zuurtjes uit de fles gehaald. Hiermee kun je een afsluitend spelletje spelen. Leg de 10 zuurtjes in de kring. De kinderen doen de ogen dicht. Haal een paar zuurtjes weg. Hoeveel zijn er weg? Hoe weten de kinderen dat? Laat de verschillende manier van rekenen/tellen aan bod komen.

Het macaronimonster
Knutsel van een schoendoos een leuk rekenmonster met een slurf van een wc-rol.
Het monster heeft zo'n honger! Kunnen de kinderen hem 5 .....(bijv. macaroni) geven? En dan nog 1? Hoeveel zit er nu in zijn buik? En als je er nog 1 bij doet? Nu wil het monster 10 dingen in zijn buik hebben. Hoeveel moet er nog bij?
Bedenk op die manier allerlei eenvoudige "sommetjes".




Dropjes tellen
Leg 2 rijen van 10 dropjes op tafel. Kunnen de kinderen al synchroon tellen? Laat ze maar eens tellen hoeveel dropjes er liggen. Kunnen ze ook al resultatief tellen? Tel de eerste rij dropjes en vraag even later hoeveel dropjes er in totaal liggen. Beginnen de kinderen eerst opnieuw bij rij 1 of tellen ze door vanaf rij 2?

Overige activiteiten

Proeven
Blinddoek een kind of groepje kinderen en laat ze eten proeven. Wat zou het zijn?
Denk aan: stroop, suiker, zout, jam, pindakaas...
Dit kan ook in kleine groepjes gedaan worden onder begeleiding van een stagiair(e) of ouder.

Prentenboeken

 

Snoepspelletjes

Leuke spelletjes met snoep, maar wel een beetje onverantwoord voor het onderwijs ;). Misschien leuk als u toevallig tijdens het thema supermarkt / eten en drinken jarig bent?!
Deze spelletjes zijn ook voor oudere kinderen bedoeld en niet altijd geschikt voor de kleuters.

Dropveter eten zónder handen
Geef alle kinderen een dropveter. De kinderen moeten de dropveter een klein stukje in hun mond doen en dan de handen op de terug. Op het startsein mag iedereen beginnen met eten, máár, de handen moeten op de rug blijven. Wie heeft de dropveter het eerst naar binnen geslurpt en zijn mond leeg?

Het fruittella uitpak spel
Zorg voor Fruittella's, nog in de verpakking, een mes en vork en een dobbelsteen (liefst een hele grote).
De kinderen zitten in de kring. In het midden staat een bord met daarop een Fruittella en ernaast een mes en vork. De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Wanneer een kind 6 gooit mag hij/zij in het midden van de kring gaan zitten. Het kind mag proberen de Fruittella te openen met mes en vork. Succes!
Wanneer dit lukt, voordat een ander 6 heeft gegooid, mag de Fruittella opgegeten worden.
Als iemand anders 6 gooit, moet degene die in het midden zit weer terug naar zijn/haar plaats en waagt de volgende een poging!

Chipsverkleedspel
Zorg voor een kom met chips, veel verkleedkleren en een grote dobbelsteen.
De kinderen zitten in de kring. Wanneer iemand 6 gooit moet hij/zij alle verkleedkleren aantrekken. Daarna mag hij/zij lekker chips gaan eten, máár, pas op! Zodra er iemand in de kring weer 6 gooit, stopt het verkleden of eten en is de volgende aan de beurt! Een spel wat af en toe lekker frustrerend kan zijn en voor hilarische taferelen zorgt!

Cake versieren
Laat je fantasie en creativiteit los op een plakje cake (of een wafel of eierkoek)! Zorg voor voldoende lekkere versiering en de kinderen kunnen aan de slag. Denk aan M&M's, hagelslag, slagroom, snoeppapier...

Wie kan een dropje op zijn neus laten balanceren?
Geef alle kinderen een dropje. De kinderen moeten het hoofd achterover houden en het dropje op het puntje van hun neus leggen (verder naar achter mag niet, dan blijft het dropje te makkelijk liggen). Wie kan het dropje het langst op zijn/haar neus laten balanceren?
Wanneer veel kinderen het lang volhouden kun je op een gegeven moment opdrachten gaan geven, zoals "ga staan", "draai een rondje", "klap in je handen", "ga op één been staan", "klim op je stoel", "klim op de tafel"...

Letterbrei
Koop koeklettertjes en laat de kinderen er in groepjes naar hartenlust woorden van maken.

Snoepduik
Zorg voor een teil water en wat zuurtjes. Gooi de zuurtjes in de teil met water. Wie kan een zuurtje opduiken?

Koekhappen
Maak ontbijtkoek of spekjes vast aan een lang touw. Hang dit touw op en laat de kinderen eens Oudhollands spek-/koekhappen.


Liedjes en versjes over eten en de winkel

De winkel van sinkel

Naar de winkel

De bakker
Elke morgen - opgelet
springt de bakker uit zijn bed
hij pakt meel uit grote zakken
hij moet honderd broden bakken
honderd broden bruin en wit
krentenbrood waar spijs in zit.

Elke morgen - keer op keer
is de bakker in de weer
taart maken, koekjes bakken
hij verkoopt vaak volle zakken
maar soms eet hij, wat een mop
zelf de meeste dingen op.

Pindakaas of hagelslag
Pindakaas of hagelslag
of leverpastei
wil je een broodje
een broodje van mij?
wil je iets anders
niets aan de hand
dan krijg je een broodje
met gras of met zand

Naar de supermarkt
Wie gaat er mee naar de supermarkt?
Breng jij het wagentje eens hier.
Koop zeep en zout en een flesje bier,
ham, witlof en wc-papier.
Koop je een kip? Een verse vis?
Zeg koop je alles wat er is?
Nu nog papier en een pen erbij
en dan bij de kassa in de rij.

Bakkertje
Zeg bakkertje, zeg bakkertje
wat doe je met je meel?
Ik maak er grote broden van
en koekjes, o, zo veel!

Smikkelen en smullen
We gaan smikkelen en smullen
onze buik met spekkies vullen,
want we gaan nu hand in hand
samen naar Luilekkerland!

We gaan smikkelen en smullen
onze buik met spekkies vullen,
met gebak en chocola
en met zuurtjes, drop en vla!

We gaan smikkelen en smullen
onze buik met spekkies vullen,
tot we op een dag misschien
echt geen snoep meer kunnen zien…!
Uit: Het grote liedjesboek

Geef mij maar appelmoes
Wanneer de koningin aan tafel zit
't is tijd voor een goed diner
en dan hoort wat er te eten is
dan roept ze meteen: nou nee
geef mij maar appelmoes
geef mij maar appelmoes
klinkt door het paleis
geef mij maar appelmoes
geef mij maar appelmoes
en een schaal met ijs

Wanneer de kok dan uit de keuken komt
met worst en een pan hachee
met boerenkool en sla en worteltjes
dan roept ze opnieuw: nou nee
geef mij maar appelmoes
geef mij maar appelmoes
klinkt door het paleis
geef mij maar appelmoes
geef mij maar appelmoes
en een schaal met ijs!
Uit: Het grote liedjesboek

Een leverworst op pootjes - versje
Een leverworst met pootjes
een kop en ook een staart
die wandelt in de keuken
heel rustig en bedaard
dan loopt hij naar de kamer
waar net een feestje is
met nootjes, kaas en hapjes
en wijn en bier en fris
daar praat hij met de gasten
- hij is beslist niet bang -
en zegt: als u een plakje wilt
ga dan gerust uw gang!

Een grote banaan uit Afrika
Een grote banaan uit Afrika die danste de hele dag
van je bi boe ba bananana
en iedereen die het zag zei
hé waar komt die banaan vandaan
hé waar gaat ie naartoe?
We dansen die banaan achterna van je bie boe ba la boe.

Muzikaal lesidee:
* Muziek maken met schudkokertjes waar rijst in zit (zie ook de knutseltips).
* Muziek maken met keukengerei! Ritmes slaan met bijv. bestek, pannendeksels, een klopper in een kom etc.

Boodschappen doen
Boodschappen doen, boodschappen doen,
een pot met jam en een meloen
een leverworst een flink stuk kaas
alleen heb ik geen geld helaas.

Boodschappen doen, boodschappen doen,
een krentenbol en een citroen
is zonder geld een hele klus,
dus ik betaal maar met.... een kus!
Muziek op de Piramide cd

De markt
Op de markt staan kramen,
winkeltjes zonder ramen
een dak van stof
een toonbank van hout
in zon en wind
warm of koud.

Je koopt er stoffen doeken
fruit en koeken
bloemen en jassen
snoep en tassen.

Ga je mee naar de markt
Ga je mee, ga je mee
naar de bloemenmarkt
daar kan je van alles kopen.
Ga je mee, ga je mee
naar de bloemenmarkt
wat roepen ze daar allemaal hard!
Mensen, mensen, wat een mensen
allemaal mensen op de markt.
Muziek op de Piramide cd

Snoep - Ernst, Bobbie en de rest
Snoep, snoep, snoep
Ernst kijk wat een snoep
snoep, snoep, snoep
lekker
is dat allemaal voor mij
snoep, snoep, snoep
ik wil de hele dag wel snoep eten
E: kan niet de hele dag, je moet ook wat gezonds!

Weet je wat heel goed smaakt
als je 's morgens vroeg opstaat
en je eet een boterham met spek
of een plakje chocola
een toffee en een schuimpje na
zo'n ontbijtje lijkt me echt te gek!
Meer? Klik hier

We maken pannenkoek - Ernst, Bobbie en de rest
We maken pannenkoek, yeah, yeah, yeah
met appel of met stroop, 't is allemaal te koop
we maken pannenkoek
't is pannenkoekenfeest, en ik eet er het meest

De mix die staat te wachten
klontje boter in de pan
stook het vuurtje maar eens op
en wacht dan niet te lang
schenk dan in de rondte
hou de pan een beetje schuin
gooi hem drie keer door de lucht
en de pannenkoek is bruin.
Meer? Klik hier


Ideeën voor de hoeken

In de supermarkt
Maak een supermarkt in je klas. Denk bij de inrichting van de winkel aan: reclameposters ter versiering, schappen of een kast met daarin doosjes van levensmiddelen, plastic fruit in bakken gesorteerd, een weegschaal, een klein winkelwagentje, een boodschappentas, een speelgoedkassa, geld, portemonnee, een schort (bedrijfskleding) een tafel waarop papier en een potlood of stempels liggen voor het maken van boodschappenlijstjes, kassabonnen etc.

Heb je AH-mini's? Gebruik ze in je winkel.
Verder kun je de kinderen prijsjes voor de producten laten maken. Bij de weegschaal (balans) kun je gewichtjes zetten met getallen erop. Het lichtste gewicht krijgt bijv. de 1, het op een na lichtste de 2 enz. De kinderen wegen fruit en kijken hoeveel het fruit weegt. Weegt het fruit net zoveel als het gewicht met de 1? Dan kost het fruit 1 euro enz.
Ook een leuke tip is de kinderen zelf reclameposters met de aanbiedingen erop laten maken. Dit kan door woorden na te schrijven of stempelen, plaatjes uit foldertjes knippen, schrijven hoeveel alles kost. Werkbladen en woordkaarten hiervoor vind je bij het tabblad 'werkbladen'.

In het restaurant
Wat past er nou beter bij lekker eten dan een restaurant?
Richt een restaurantje in in de klas. Denk hierbij aan 2 gedeeltes, één voor de keuken en het personeel en één voor de gasten.
Zet een tafeltje met wat stoelen klaar en zorg dat de kinderen dit mooi kunnen dekken. Zorg dus voor een leuk kleedje, een kaarsje of bloemetje, servetten en voldoende servies.
Zorg ook voor een menukaart.
Zet verder een klein keukentje in de hoek, wat kleding voor de kok of de serveersters, keukengerei, ingrediënten, een kassa en een kookboek.

De afhaalpizzeria
Richt een hoek in als afhaalpizzeria. Denk bij de inrichting van deze hoek bijvoorbeeld aan een balie (kast) waarop de pizza's klaarstaan. Lege pizzadozen, posters met daarop verschillende soorten pizza's en de prijzen, een telefoon, speelklei om pizzaingrediënten van te kleien, borden om pizza's op te leggen, folders voor de klanten met daarin verschillende pizza's, een schort, oranje hesje of pet voor de pizzakoerier, geld en een kassa, iets wat dient als brommer voor de pizzaberzorgers, bijv. een fietsje of een kar uit de buitenberging.
Laat de kinderen zelf een doos versieren die op de fiets/kar moet, waar de pizza's inkunnen. Laat de kinderen ook zelf kartonnen pizza's knutselen.
Misschien kunnen de kinderen ook in andere (kleuter)groepen de bestelling opnemen en pizza's bezorgen?
Tip: ook in de kring kun je een activiteit doen met pizza's, bijv. een pizza in stukken snijden (of een kartonnen pizza knippen). Hoe verdelen we de pizza in 2 stukken? Hoe in 3 stukken? En in 4? Etc.

In de cafetaria
In deze hoek heb je nodig: veel nepfrietjes die de kinderen knippen van stroken papier. Een schort voor de frietbakkers. Een kassa en geld. Lege frietbakjes, papieren zakken en tassen. Snacks gemaakt van papier of speelklei. Een lijst met daarop wat de klanten kunnen bestellen. Deze kun je ook samen met de klas maken. Een "pan" om friet in te bakken, bijv. door de kinderen gemaakt van een kartonnendoos.
Proppen gekleurd papier voor bolletjes ijs. Een ijsschep. Een lijst met daarop al het ijs.

Op zoek naar leuke kokskleding? Kijk eens op www.kinderverkleedkleding.nl Op deze site kunt u kleding bestellen voor de kok. Leuk voor in de speelhoek!


Beeldende activiteiten

Je eigen winkel
Vul de winkel met plaatjes uit tijdschriften of eigen tekeningen. Maak zo een schoenenwinkel, een supermarkt, een boekenwinkel, een bakker, een juwelier etc.
supermarkt kleuters

lesidee supermarkt
Winkels gemaakt door de kinderen van 't Palet, Vlijmen

Scheuren
Teken fruit in een fruitschaal, groenten of andere levensmiddelen. Laat de kinderen deze opvullen door stukjes papier te scheuren.



Collage
Maak een supermarktcollage of reclameposter. Laat kinderen producten uit reclamefolders knippen. Gebruik de woordkaarten die je bij het tabblad 'werkbladen' kunt downloaden en laat kinderen woorden van producten die in de winkel te koop zijn naschrijven of stempelen.
Maak een poster van de groenteafdeling, de bakkerij, het vlees of gewoon alles door elkaar.



Boodschappentas
Teken een boodschappentas op karton. Laat de kinderen deze uitknippen en versieren. Dit kan door er plaatjes uit reclamefolders op te plakken, zodat er producten in de tas zitten of door de tas te verven, te versieren met wasco of lapjes stof.

Knutselen met doosjes
Wanneer je de supermarkt in je klas opruimt, kun je de doosjes bewaren voor de knutselhoek! De kinderen kunnen de doosjes beplakken met papier, ze aan elkaar plakken, er poppetjes of dieren van maken etc.

Macaroniknutsel
Koop macaroni en laat de kinderen een macaronikunstwerk maken!
Je kunt de kinderen bijv. een door de leerkracht gekozen tekening op laten vullen met macaroni.

Rijstinstrument
Maak van wc rolletjes schudkokertjes door ze te vullen met wat rijst.
Plak de kokertjes goed dicht en laat de kinderen hun instrumentjes versieren met gekleurd papier, plakfiguurtjes etc.

Pindaslinger
Herfst en kinderboekenweek ineen! Maak met de kinderen een lekkere pindaslinger voor de vogeltjes buiten.

Wat eet jij vandaag?
Laat de kinderen levensmiddelen uit folders knippen en op een kartonnen bordje of een voorgetekend bord op een vel papier plakken.

Placemat
Maak een mooi placemat! Denk hierbij aan een kleurplaat, een tekening met wasco en ecoline, een waterverfwerkje, tekening met een gouden stift etc.

Frietjes
Ideaal voor de ontwikkeling van de fijne motoriek: frietjes knippen. Laat de jongste kleuters stroken geel papier knippen van een groot geel vouwblaadje.
Vouw met ze een frietzakje (schuine vouw), plak het zakje dicht (één kant lijmen) en stop de frietjes erin. Smakelijk eten!


Downloads thema supermarkt

Boodschappenspel
Het Boodschappenspel is een product van KG&Rolf. Het pakket Boodschappenspel biedt volop extra mogelijkheden met het boodschappenspel. In het pakket vind je suggesties voor reken- en taalactiviteiten, een lotto, een bingo en boodschappenbriefjes.

--> Bekijk het boodschappenspel

boodschappenspel rolf

boodschappenspel

Boodschappenbriefjes
‘De voorraadkast is leeg. Tijd om boodschappen te doen.
Met een boodschappenbriefje in de hand, gaan we naar de supermarkt.
Daar liggen verschillende producten in de schappen klaar.’

Met de boodschappenbriefjes oefenen de kinderen spelenderwijs het tellen en de getalsymbolen t/m 20.

--> Download de boodschappenbriefjes

boodschappenbriefjes boodschappenbriefjes

AH-mini's
Download hier werkbladen om reclameposters te maken voor de
AH-mini's! De download bevat ook woordkaarten met een aantal AH-mini producten. De kinderen kunnen deze gebruiken om over te schrijven of te stempelen op de reclameposters.
--> Download AH-mini's

Geld Pompom
Op de site van Schatkist vind je speelgeld van Pompom. Handig als je geen 'nepgeld' in de klas hebt, of gewoon omdat het leuk is!


--> Naar de site





facebook juf Anke