Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In januari is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • Koningsspelen
  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen

Koningsdag en thema Nederland

Ideeën voor de Koningsspelen

Hieronder staan een aantal ideeën voor gezellige spelletjes, speciaal voor de Koningsspelen. Leuke spelletjes met een oranje tintje of traditionele Hollandse spelletjes, zoals de Koninklijke familie ze speelt op Koningsdag. Veel plezier!

Koningsspelen 1

Vier Koningsdag op school met deze gezellige Koningsspelen. Dit pakket bevat 20 spellen die rondom school of op een sportveld gespeeld kunnen worden. Print de spelletjeskaarten uit, verzamel het materiaal en je kunt meteen beginnen. Veel plezier op deze koninklijke dag!
--> Bekijk de koningsspelen

koningsspelen kleuters koningsspelen basisschool

Koningsspelen 2

Toer met de koning door alle provincies van Nederland en de Antillen en speel in elke provincie een spel. In dit tweede pakket met Koningsspelen rijd je met de kinderen van de onderbouw een rondje door Nederland.

--> Bekijk de Koningsspelen - Rondje Nederland

koningsspelen kleuters rondje Nederland koningsspelen

Koningstips!
* Knutsel met de onderbouw voorafgaand aan de koningsspelen een mooie koningskroon. Versier de kroon Koninklijk, met glitters of parels (plakkertjes van de Action). Zet de kroon op tijdens het koningsontbijt. De kinderen zitten nu echt koninklijk aan tafel.
* Kom allemaal in oranje kleding naar school.
* Marianne Busser en Ron Schröder schreven een boekje over de troonswisseling: Een kroontje voor prinsje Alexander. Leuk om in de week voorafgaand aan de koningsspelen voor te lezen.

 

Een spelletjesochtend... om te overdenken:

Spelletjes spelen met de hele school of per bouw?
- Speel je de spelletjes met de hele school, in gemengde groepjes met groepsleiders van groep 8?
- Kies je ervoor om per bouw spelletjes te verzinnen en te spelen? Voor de lagere groepen heb je ouders nodig die de groepjes begeleiden.
Daarnaast heb je veel ruimte nodig om de spelletjes op te stellen, elke bouw zijn eigen plein / veld.

De organisatie: vrij spelen of circuitvorm?
- Gaan de kinderen in een bepaalde volgorde langs de spelletjes? Groepje 1 start bij spel 1, groepje 2 bij spel 2 etc. Na 10 min. klinkt er een signaal en wisselen de kinderen van spel.
- Mogen de groepjes spelen wat ze willen? De groepjes kijken welk spel vrij is, spelen dit en gaan als ze klaar zijn weer naar het volgende spel.
- Tip! Spelen met een vlaggetjes- of kroontjeslijn.
Nummer alle spelletjes. Hang een touw buiten waaraan net zoveel vlaggetjes of kroontjes als spelletjes hangen. Deze vlaggetjes / kroontjes zijn genummerd. Het groepje gaat naar de lijn en kiest een vlaggetje / kroontje. Deze wordt van de lijn gehaald (hang ze met wasknijpers op). Het groepje speelt het spel dat met dit nummer correspondeert. Klaar? Hang het vlaggetje / kroontje terug aan de lijn en kies een volgend spel.
Zo kiezen de groepjes telkens een spel uit de aanwezige getallen. Dit zijn de spelletjes waarbij op dat moment niemand is.

De score wel of niet bijhouden?
- Krijgen de kinderen een kaart mee waarop wordt bijgehouden welke spelletjes ze gespeeld hebben? Komt hier ook een score op te staan?
* Maak een kaart waar alle spelletjes op staan en hang deze met een touwtje om de nek van elk kind.
* Laat de kinderen voorafgaand aan de spelletjesochtend een kroon knutselen (brede strook met kroontje erop geplakt). Plak bij elk gespeeld spel een sticker op de band van de kroon of zet er een stempel op.

Spelletjesochtend 'Oranje'!

Voor deze spelletjesochtend heb je een flink aantal 'oranje' spelletjes nodig. Deze spelletjes worden door groepjes kinderen gespeeld. Kijk hierboven voor tips omtrent de organisatie.

Koningsspelen in oranjestijl
Deze spelletjes zijn bedacht voor de onderbouw.

Balletje door de poort
Maak een paleis van een grote, kartonnen doos. Knip enkele poorten in het paleis. Geef de poorten een nummer (score). De kinderen proberen vanaf een lijn een balletje door de poort te rollen. Ze mogen dit 3 keer proberen. Hoeveel punten kunnen de kinderen scoren?

Spel met de oranje ballon
2 Kinderen klemmen een oranje ballon tussen hen in (ter hoogte van de buik). Ze lopen hiermee een parcours. Lukt dit zonder de ballon te laten vallen?

Kroontje doorgeven
De kinderen staan in een rij. Het laatste kind heeft een kroon op zijn/haar hoofd. Dit kind zet de kroon op het hoofd van het kind voor zich. Daarna rent hij/zij snel van achter naar voor en sluit vooraan in de rij aan. Het kind dat nu de kroon op zijn/haar hoofd heeft zet hem op het hoofd van degene voor zich etc.
De hele groep moet een vooraf bepaalde eindstreep behalen. Eventueel kun je de tijd opnemen.

Oranje spekjes happen
Hang spekjes aan een touwtje. De kinderen doen de handen op de rug en proberen de spekjes van het touw te happen.

Stokpaardje rijden
Zet een leuk parcours uit en lig dit op een stokpaardje af. Hoe snel ben je?

Ezeltje prikje
Print een afbeelding van Willem-Alexander uit. Prik deze op een prikbord of hang hem op een magneetbord dat je buiten kunt zetten.
Print ook een kroontje uit. Blinddoek de kinderen één voor één. Kunnen ze het kroontje op het hoofd van Willem-Alexander prikken/hangen?

Estafette met een vlaggetje
Zorg voor Nederlandse vlaggetjes of oranje vlaggetjes.
De kinderen rennen, met een vlaggetje in de hand, naar de overkant en weer terug. Daar geven ze het vlaggetje aan het volgende kind. Dit kind mag nu starten. Speel dit met 2 groepjes tegen elkaar of gewoon, ongedwongen, met 1 groepje. Zet eventueel wat hindernissen uit.

Vlaggenstok
Iedereen staat in een kring. Eén kind loopt om de kring met een rood-wit-blauw vlaggetje in de hand. Dit kind houdt op een gegeven moment de vlag tussen 2 personen in. Deze 2 kinderen rennen zo snel mogelijk, in tegengestelde richting, om de kring heen. Als ze elkaar tegenkomen moeten ze elkaar een hand geven.
Wie is het eerst terug bij de vlag? Dit kind mag nu om de kring lopen.

'Ranja'transport
Zet een bak met oranje water klaar (water met kleurstof, met wat oranje verf erdoor, wat ranja, crêpepapier...).
De kinderen scheppen het water in een doorzichtig, plastic bekertje. Ze rennen er, om de beurt, mee naar een emmer die aan de andere kant staat. Hoeveel water kan het groepje in een bepaalde tijd overbrengen?
Je kunt de kinderen de bekertjes met water ook aan elkaar door laten geven. De kinderen staan dan in een rij van de ene bak naar de andere.
Variant: Geef het water boven je hoofd door.

Stoepkrijten
Maak een mooie koninklijke tekening. De kinderen kunnen de koning of koningin tekenen, de gouden koets, kroontjes, vlaggetjes...

Kroontjesloop
Teken een aantal kroontjes op grote stukken karton (zo stevig mogelijk, bijv. karton van een doos).
De kroontjes liggen in een rij op de grond. De kinderen staan op de kroontjes. Er moet één kroontje overblijven, hier staat niemand op. Het laatste kind pakt dit kroontje en geeft het door naar voren. Nu kan het kind dat vooraan staat op dit kroontje stappen en kan de hele rij een plek opschuiven. Het laatste kind pakt opnieuw het vrijgekomen kroontje op en geeft dit door naar voren. Etc. Hoe snel ben je aan de overkant? Je kunt ook een race tussen 2 groepjes houden.

Oranjequiz
De groepsleider stelt de groep vragen over oranje voorwerpen of over het koningshuis. Bedenk de vragen van tevoren, print ze uit en lamineer ze.

Koningsverkleedspel
Tover jezelf om tot een koning of koningin!
* Gooi om de beurt met de dobbelsteen. Wanneer je 6 gooit mag je jezelf verkleden. Maar, als er ondertussen iemand anders 6 gooit moet je de kleding weer uit doen en mag dat kind zich verkleden. Wie kan zichzelf helemaal verkleden?
Eventueel: wanneer je helemaal verkleed bent mag je wat lekkers eten, tot iemand anders 6 gooit.
* Gooi om de beurt met de dobbelsteen. Bij elk getal mag je een bepaald kledingsstuk aantrekken. Wie is het eerst helemaal aangekleed?
Je hebt hiervoor wel heel veel koningskleding nodig!

Oranje was buiten hangen
Speel een wedstrijdje oranje was ophangen! Wie heeft de oranje kledingsstukken het snelst aan de waslijn gehangen?

Oranje kimspel
Verzamel een heleboel oranje voorwerpen. De kinderen mogen hier even naar kijken. Daarna doen ze de ogen dicht. Er wordt iets weggepakt. Wat is weg?

Kroontje leggen
In plaats van een zakdoekje, wordt er een kroontje gelegd.

(Oud)Hollandse spelletjes

(Oud)Hollandse spelletjes om te spelen tijdens een spelletjesochtend. Kies een flink aantal spelletjes uit. Deze spelletjes worden door groepjes kinderen gespeeld. Kijk bovenaan op deze pagina voor tips omtrent de organisatie.

Koningsspelen in (oud)Hollandse stijl
Deze spelletjes zijn bedacht voor de alle groepen.

Koekhappen
Nodig: peperkoek/ kruidkoek, touw
Span een touw tussen 2 punten (paal, boom o.i.d.). Snijd plakjes peperkoek. Maak touwtjes aan elke snee peperkoek vast. Hang de peperkoek aan het gespannen touw.
De kinderen gaan bij een peperkoek staan en doen de handen op de rug. Lukt het ze om de peperkoek van het touw te happen?

Spijkerpoepen
Nodig: glazen flesjes of plastic flesjes met water/zand erin, spijkers, riemen, touw
Maak een spijker aan een touwtje vast. Maak het touw aan een riem vast.
De kinderen doen de riem om en gaat met de spijker boven een flesje hangen. Op een startsein moet iedereen proberen de spijker in de fles te krijgen. Je mag je handen niet gebruiken! Wie lukt het het eerst?

Snoephappen
Nodig: een teil met water, zuurtjes, handdoek
De kinderen gaan voor de teil zitten. Ze proberen een zuurtje uit de teil te happen, zonder de handen te gebruiken!
Laat kinderen eventueel met een wasknijper happen naar in plastic verpakte snoepjes/koekjes.

Zaklopen
Nodig: juten zakken (aardappelzakken of van Sinterklaas), pilonnen
Zet een parcours uit, bijv. door een startpunt en eindpunt aan te geven met pilonnen. De kinderen gaan in een juten zak staan. Op het startsein springen ze zo snel mogelijk naar de overkant (en terug). Wie is het snelst?
Tip: Speel dit spel op het gras!

Touwtrekken
Nodig: een dik touw, een lintje in het midden van het touw, een lijn op de grond
Maak 2 groepen. Wie trekt het touw en daarmee de hele groep aan de andere kant over de lijn?

Ballontrappen
Nodig: ballonnen, touw
Blaas de ballonnen op en bind ze met een touwtje om je enkel.
Alle kinderen hebben een ballon. Ze proberen de ballon van een ander stuk te trappen. Wie blijft over?

Kloslopen
Nodig: klossen, pilonnen
Zet een parcours uit. De kinderen lopen dit op klossen. Als ze vallen moeten ze opnieuw beginnen. Wie is het eerst of snelst aan het eind?

Steltlopen
Nodig: stelten
Laat de kinderen oefenen met steltlopen of zet een parcours uit dat ze snel mogelijk afgelegd moet worden.

Blikgooien
Nodig: blikken, een kleine bal, tafel
Stapel de blikken. Zet ze op een tafel.
Markeer een punt waarachter de kinderen moeten staan. Ze mogen 3x met een balletje gooien. Hoeveel blikken gooien ze om?

Hoepel rollen
Nodig: hoepels
Rol de hoepels over de stoep. Welke hoepel rolt het verst?
Kunnen de kinderen de hoepel ook zo gooien dat hij terug komt?
Zet een parcours uit dat de kinderen, rollend met de hoepel, af moeten leggen.

Ezeltje prik
Nodig: een afbeelding, prikbord/ magneetbord, blinddoek
Hang een afbeelding, bijv. van een ezel, op een prik- of magneetbord. Kopieer de staart en maak deze vast aan een magneet/punaise. De kinderen proberen de staart, met blinddoek om, op de juiste plaats op de ezel te prikken. Wie zit er het dichtst bij?

Kruiwagenrace
Nodig: 2 kruiwagentjes
2 Kinderen nemen plaats in de kruiwagen. 2 Kinderen duwen. Wie kan het snelst een parcours afleggen?

Sjoelen
Nodig: sjoelbak
Wie scoort de meeste punten met sjoelen?

Spelregels:
Het is de bedoeling dat de schijven door de poorten van de sjoelbak worden geschoven. Nadat alle sjoelschijven zijn geworpen, worden degene die niet in de poorten terecht zijn gekomen gebruikt voor de tweede beurt. Als er na deze tweede beurt wederom schijven zijn die niet in de poorten van de sjoelbak terecht zijn gekomen, worden deze gebruikt voor de derde beurt. Na deze derde beurt worden de punten geteld.

Om bij het sjoelen te bepalen of een schijf wél of niet geteld mag worden als hij bij de opening van een poort ligt geldt dat de steen in zijn geheel de poort moet zijn gepasseerd. Dit zijn de regels van het sjoelen zoals die bij officiële wedstrijden wordt gehanteerd. Een niet-officiële methode is het schuiven van de wijsvinger langs de poorten. Schuift de schijf er alsnog in, dan geldt een punt, anders niet natuurlijk.

Komt een sjoelsteen geheel of gedeeltelijk op een andere steen in de sjoelbak te liggen tijdens het spel, dan spreken we bij het sjoelen van een 'bok' en mag deze steen niet meer opnieuw worden geworpen. Wanneer een steen tijdens het spel uit de sjoelbak of uit de vakken springt, dan geldt hetzelfde.

Puntentelling:
De puntentelling van het sjoelen: de poorten van de sjoelbak hebben waardes van 1 t/m 4. Als er in elke poort een steen zit, dan is de waarde niet 10, maar levert je een puntentotaal op van 20. En uiteraard: in elke poort 2 sjoelschijven betekent 40 punten met sjoelen. In elke poort 3 = 60 etc. De overige schijven hebben gewoon het aantal punten van de poort waarin ze zitten.
Dus: in elke poort 2 schijven = 40 punten. Plus nog 2 schijven in 4 en 1 schijf in 3 = totaal 51 punten.

Kegelen
Nodig: kegels of plastic flessen, een bal
Zet de kegels neer. Markeer een punt waarachter de kinderen moeten staan. Ze mogen de bal 2 keer gooien en moeten zoveel mogelijk kegels omver gooien.


Kringactiviteiten
prinsen & prinsessen, Koningsdag en Nederland

Project 'Nederland'

Dit project van Kleuteruniversiteit past perfect bij Koningsdag. Een leuk thema om voorafgaand hieraan uit te voeren!

We gaan op reis door Nederland en zetten in elke provincie onze auto aan de kant!
Ga met ons mee op reis! Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles en creatieve opdrachten bij het boek Dit is Nederland van Mack. Bij elke provincie hoort een bijpassende activiteit. Met deze activiteiten kun je drie weken aan de slag.

--> Bekijk het project 'Nederland'

project Nederland kleuters koningsdag

Taalactiviteiten

Woordveld
Maak met de kinderen een woordveld rondom het thema prinsen&prinsessen / koninginnedag. Bedenk samen zinnen bij de woorden of vraag dingen als: wie kan dit woord klappen (lettergrepen), wie kan dit woord hakken, met welke letter begint het woord, waar zie je in het woordveld de letter m, etc.

De 'k' van koning
Stel tijdens het thema 'Koningsdag' de letter k van koning, koningsspelen en kroon centraal.
Bedenk woorden met de k van koning. Schrijf de woorden op een vel papier. Geef de k een andere kleur. Vraag de kinderen waar de k in het woord zit. Vooraan, achteraan, in het midden. Hak en plak / klap de woorden die opgeschreven worden. Welke woorden zijn lang? Welke kort? etc.
Leuk voor de werkles: geef de oudste kleuters een oranje vel papier, met een gouden of zilveren letter 'k' erop, en tijdschriften. De kinderen gaan in de tijdschriften op zoek naar de letter 'k'. Deze knippen ze uit en plakken ze op het vel papier.
--> Download het letterwerkblad

Auditieve oefeningen
Op de site van juf Janneke vind je auditieve oefeningen bij het thema 'Leve de koningin'.

De koning - woordenschat
Eén kind staat voor de klas met een kroon op het hoofd (maken van papier). Op de kroon wordt met een paperclip een kaartje bevestigd met een afbeelding erop. De koning moet erachter komen van welk woord er een afbeelding op zijn kroon staat. De kinderen in de klas geven aanwijzingen zonder het woord te noemen.
In plaats van een afbeelding op de kroon, kun je ook een voorwerp boven het hoofd van het kind houden. De klas ziet hetgeen dat omschreven moet worden, het kind zelf ziet het niet.

De bom - woordenschat
Alle kinderen bedenken iets wat met koninginnedag of met prinsen & prinsessen te maken heeft. In de kring gaat een bom (of kleine bal) rond. Het kind dat de bom heeft mag zijn/haar woord zeggen. Ontploft de bom op dat moment, dan is dat kind af. Voor dit spel kun je de bom gebruiken uit het spel Tik Tak Boem. Een eierwekker kan misschien ook.

De verdrietige koning - boek
De oude versie van de methode Schatkist heeft een reuzenprentenboek over een koning die een nieuw paleis krijgt. 'De verdrietige koning', geschreven door Marianne Busser en Ron Schröder.
In dit verhaal komen begrippen als kort, lang, hoog, laag, veel, weinig, links, rechts en de rangtelwoorden uitgebreid aan bod.
Leuk om tijdens dit thema te gebruiken.

Koninklijke spelletjes - Een koetsje ging uit rijden
Zing het liedje 'een koetsje ging uit rijden'. Dit liedje is gebaseerd op 'een treintje ging uit rijden'. Zing 'koetsje' in plaats van 'treintje'.
Je kunt het liedje met de kinderen naspelen door een koetsje (enkele stoelen achter en naast elkaar) in de klas te maken.

Een koetsje ging uit rijden
Van Amsterdam naar Rotterdam.
En achter het gouden raampje
Daar zat koningin Beatrix
En ze zwaaide zo en ze zwaaide zo
Achter het gouden raampje
En ze zwaaide zo en ze zwaaide zo
Zie za zo

Een koetsje ging uit rijden
Van Amsterdam naar Rotterdam.
En achter het gouden raampje
Daar zat koningin Beatrix
En ze knikte zo en ze knikte zo
Achter het gouden raampje
En ze knikte zo en ze knikte zo
Zie za zo

Een koetsje ging uit rijden
Van Amsterdam naar Rotterdam.
En achter het gouden raampje
Daar zat koningin Beatrix
En ze lachte zo en ze lachte zo
Achter het gouden raampje
En ze lachte zo en ze lachte zo
Zie za zo

Klik hier voor de muziek.

Koninklijke spelletjes - Wie heeft de bal van goud?
De kinderen staan in een rij naast elkaar, zo dicht mogelijk bij elkaar. Ze hebben de handen op de rug of in ieder geval achter zich.
Eén kind gaat voor de rij staan, met het gezicht naar de kinderen in de rij toe.
We zingen het liedje 'Wie heeft de bal van goud?'
Ondertussen geeft de rij kinderen, achter de ruggen, een bal door. Aan het eind van het lied moet het kind dat voor de rij staat raden wie de bal heeft. Is het goed geraden? Dan ruilen deze 2 kinderen van plaats.

Wie heeft die bal, die mooie bal van goud
Ra, ra, ra, wie heeft de bal
Die mooie bal van goud
Hij is nog lang niet oud
Die mooie bal van goud.

Koninklijke spelletjes - Daar zat een klein prinsesje
Op de wijs van 'Daar zat een klein zigeunermeisje'.

Daar zat een klein prinsesje
huilend op een steen
huilend, huilend, helemaal alleen
sta op, prinsesje lief
en droog je traantjes af
en kies een prinsje uit de kring
met wie je dansen mag.

Rekenactiviteiten

Kroontjes seriëren
Nodig: een aantal kroontjes van verschillende grootte, bijv. kleurplaten die je in verschillende formaten uitprint of kroontjes getekend op stevig karton.

Leg de kroontjes in de kring. Zijn deze kroontjes allemaal hetzelfde? Waarom wel/niet. Zitten er kroontjes bij die even groot zijn? Welk kroontje is het grootst? Hoe kunnen we dat zeker weten? En welke is het kleinst? Kunnen we de kroontjes op volgorde leggen, van klein naar groot?

Vlaggetjesrace - tellen, getalbeelden op de dobbelsteen, meer / minder
Je hebt nodig: vlaggetjes in de kleuren rood, wit en blauw en/of oranje (knip driehoekige vlaggetjes uit kartonnen stroken), een grote dobbelsteen, handpoppen

Leg de vlaggetjes zichtbaar in de kring, in een doorzichtig bakje op gewoon op de grond.
Neem een leuke handpop of vingerpoppetje. In dit voorbeeld is het de mol.
Mol vertelt aan de kinderen dat het bijna tijd voor de troonswisseling is. Ze kan niet wachten! En daarom wil ze graag een feestspelletje spelen. Ze kent een heel leuk spelletje en dat is 'vlaggetjesrace'. Dat spelletje past wel bij een feestelijke dag.
Bij de vlaggetjesrace gaat het erom wie de meeste vlaggetjes verzamelt. Je oefent tellen en het kijken op de dobbelsteen en je leert wat meer en minder is.
Mol kan dit spelletje niet alleen spelen. Ze zoekt er een vriendje bij. Bijvoorbeeld de teltijger (behorend bij de Werkmap Gecijferd bewustzijn).
Leg Mol en de teltijger op de grond. Om de beurt mag een kind met de dobbelsteen gooien. Eerst voor Mol, later voor teltijger. Bekijk wat het kind gegooid heeft en leg dat aantal vlaggetjes bij de handpop. Ga door zolang je de betrokkenheid van de kinderen hebt. Wie wint de race?

Stel tijdens de activiteit vragen en laat de handpoppen hun vlaggetjes regelmatig natellen (en dan mistellen!)
* 'Staat Mol voor?'' 'Hoeveel moet Mol nu gooien om voor teltijger te staan?'
* 'Wie heeft de meeste vlaggetjes?'
* 'Kunnen we zo snel en makkelijk zien wie de meeste vlaggetjes heeft? Hoe kun je de vlaggetjes zo leggen dat je dat meteen ziet?' (in een lange rij)

Het paleis - meetkunde, innemen van een standpunt
Nodig: blokken uit de bouwhoek
Bouw een klein paleis van blokken (allemaal even grote vierkante blokken) in de kring.

Vraag de kinderen hoeveel blokken ze denken dat er gebruikt zijn. Laat een aantal kinderen vertellen wat ze denken en waarom ze dat denken.
Tel vervolgens met de klas hoeveel blokken het werkelijk zijn.
Ziet het paleis er voor iedereen hetzelfde uit (aan alle kanten)? Wat ziet het kind dat aan de overkant zit? Wat ziet het kind links van het paleis? Wat ziet het kind rechts? etc. Hoe ziet het paleis er van boven uit?

Ter afsluiting kun je een spelletje met de blokken doen. Enkele suggesties:
1. Leg 10 blokken in een rij. De kinderen doen de ogen dicht. Je haalt 1 blok weg. Welk blok is weg? De kinderen moeten een rangtelwoord noemen, dus de 1ste, de 2de, 3de etc.
2. Leg 10 blokken in de kring. De kinderen doen de ogen dicht. Pak een paar blokken weg. Hoeveel zijn er weg? Hoe weet je dat?

Koekhappen
Print afbeeldingen van ontbijtkoeken. Schrijf op elke ontbijtkoek een getal, bijvoorbeeld van 1 t/m 10. Span een draad door het lokaal. Vertel de kinderen dat we op Koningsdag gaan koekhappen. Laat de kinderen de koeken in de juiste volgorde van de getallenrij aan de draad hangen. Vraag de kinderen de ogen te sluiten en 'hap' een koek. De kinderen openen de ogen en vertellen welke koek weg is. Herhaal dit een aantal keer.

Geld tellen
De koningin is heel rijk. Ze heeft veel geld. En wie staat er op dat geld? Ja, de koningin! Bedenk een rekenactiviteit met het geld, zoals:
* tel de munten in de kring. Hoeveel zijn het er? Zouden we alle kinderen van de klas een muntje kunnen geven? Waarom wel / niet?
* Geldroof. Leg 10 munten in de kring. De kinderen doen de ogen dicht. De gelddief pakt een paar munten weg. Hoeveel zijn er weg?
* Leg verschillende muntstukken in de kring. Welke getallen staan erop? Welke munt is het meest waard en welke het minst? Kunnen we ze op volgorde leggen, van de kleinste waarde naar de grootste?

Kronen telspel
Print de kroontjes uit. Lamineer ze wanneer je ze vaker wilt gebruiken.
De kinderen leggen het juiste aantal juwelen (bijv. dopjes of diamantjes van de Action) op de kroontjes. Zo oefenen ze het tellen tot 10.
Gemaakt door Marian van den Boomen

koningsdag
--> Download de kroontjes (powerpoint bestand)

Kralenplankvoorbeelden Nederland

--> Download de kralenplankvoorbeelden

Muziek

Bewegingsles bij 'Een kroontje voor prinsje Alexander'
Liesbeth van den Berg maakte een bewegingsles bij het leuke boekje 'Een kroontje voor prinsje Alexander' van Marianne Busser en Ron Schröder.
--> Download de les
Geplaatst met toestemming van Liesbeth: www.lekkerzingenproducties.nl

In de speelzaal

Kroontje leggen
Speel zakdoekje leggen met een kroontje. Dit kroontje wordt bij één van de kinderen op het hoofd gezet.

Diamantroof
Leg een mat met daarop een heleboel pittenzakjes aan de ene kant van de speelzaal. Leg 5 hoepels aan de andere kant.
Op de mat liggen de diamanten van de koningin. Die diamanten moeten goed bewaakt worden. Kies 1 of 2 kinderen uit die de bewakers zijn. Zij mogen de diamanten bewaken, maar mogen niet óp de mat stappen.
Aan de andere kant staan 5 dieven klaar in de hoepels. Zij proberen een diamant te roven (1 diamant per keer). Wanneer ze getikt worden, dit kan voordat ze bij de mat zijn gebeuren of wanneer ze een zakje in de hand hebben, moeten ze zonder zakje terug naar hun huis, de hoepel. Daarna mogen ze een nieuwe poging wagen. De dieven blijven rennen, totdat alle diamanten weg zijn. Welke dief heeft de meeste diamanten in zijn huis liggen?

Lintjesdans
Geen lintjesregen maar een lintjesdans! Knip oranje linten van crêpepapier. Zet een leuk, vrolijk muziekje op en dans:
* de leerkracht doet voor en de kinderen doen na
* vrij dansen op de maat van de muziek
* 2 kinderen staan tegenover elkaar, het ene kind doet het andere kind na.

Prentenboeken voor kleuters