lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Downloads
  • Gymles


Lesideeën voor kleuters | thema jungle

Project jungle

Ontmoet de leukste dieren uit de jungle!

Dit project van Kleuteruniversiteit bevat taal- en rekenactiviteiten, een Engelse les, een bewegingsactiviteit, activiteiten voor natuur en suggesties voor de hoeken bij het boek Wilde dieren van het woud, dat samengesteld is door Marja Baeten en het WNF, met illustraties van Gertie Jaquet. Met dit project kun je drie tot vier weken aan de slag.

--> Bekijk het project jungle

jungle kleuters project

Ready, Set, Roar! - speelmatten voor junglespellen

Bij Credu.nl zien we regelmatig materiaal dat zo mooi is dat we het gewoon moeten hebben ;). Zo ook deze junglespeelmatten. We zagen ze toen we ons Project jungle voor Kleuteruniversiteit schreven. Daar passen deze matten natuurlijk perfect bij!

Wat is Ready, Set, Roar?

Ready, Set, Roar! is een activiteitenset waarmee je de leukste bewegingsspelletjes rondom wilde dieren kunt bedenken. Terwijl de kinderen deze spelletjes doen, leren ze hoe bepaalde dieren springen, rondsluipen en geluiden maken. De set bevat foamdobbelstenen met afbeeldingen van dieren, dierenprints en getallen en twintig foammatten met dierenprints.

Meer mogelijkheden met de speelmatten

Op de site van Credu en in de handleiding bij de activiteitenset vind je spelideeën. Voor jullie bedachten we nog meer activiteiten die je met deze matten kunt doen. Veel plezier!

- Deel de matten uit en zoek iets in dezelfde kleur.
- Gooi met de dierendobbelsteen. Kijk welk dier je hebt gegooid en pak de plaat met de dierenprint die erbij hoort. Wie heeft als eerst alle vijf de verschillende prints verzameld? Met de kleurendobbelsteen kan dit spel ook gespeeld worden. Dan verzamel je vijf matten van verschillende kleur.
- Leg alle matten met dierenprints in een grote cirkel. Gooi met de dierendobbelsteen en loop naar de overeenkomstige mat. Draai de mat om. Lukt het om na een worp een mat te vinden, die niet omgedraaid is? Dit kan ook met de kleurendobbelsteen. Leg dan de matten met de kleur naar boven neer.
- Leg de matten in een grote cirkel neer. Geef een beginpunt aan. Gooi met de cijferdobbelsteen. Zet het aantal passen. Op welke mat ben je terecht gekomen? Noem de kleur of doe het dier na.
-  Speel dit spel met vijf kinderen. Elk kind krijgt vijf dezelfde matten en legt deze in een rij voor zich. Om de beurt wordt er met de dierendobbelsteen gegooid. Gooit het kind zijn dier, dan mag hij een stap vooruit zetten. Wie is als eerst op de laatste mat?
Variatie: op de zijde met alle dieren mag je een extra plaats vooruit of achteruit.
- Leg alle matten in een cirkel of rij. Speel Ganzenbord, Gebruik de dieren- of kleurendobbelsteen en ga naar de eerstvolgende mat overeenkomstig met de worp. Gebruik de cijferdobbelsteen, kijk naar het getal wat gegooid is en ga hetzelfde aantal plaatsen vooruit.
- Verdeel de matten over vijf kinderen. De kinderen proberen vijf dezelfde matten te verzamelen door met elkaar te ruilen.
- Gebruik de matten in de junglehoek. Zorg voor jungleknuffels (tip! Laat de kinderen deze van thuis meebrengen). Zet de knuffels bij de juiste print.
- Gebruik de matten als onderleggers. Geef vijf kinderen elk een andere mat. Deze leggen ze voor zich op tafel. Zorg voor afbeeldingen van een vogel, giraf, tijger, slang en zebra. Print deze afbeeldingen een aantal keer op stevig papier en leg ze omgekeerd op tafel. Om de beurt draaien de kinderen een kaartje om. Is dit het dier waarvan ze de print hebben, dan leggen ze deze op de mat. Is het een ander dier, dan wordt de kaart omgedraaid. Wie heeft zijn dieren het eerst verzameld?
- Geef elk kind een mat. De kinderen leggen deze op of naast een (groot) vel papier en tekenen het patroon verder op het papier. Hierna kleuren ze het in.
- Zorg voor papier in de kleuren van de matten. Knip dit in precies dezelfde maat als de matten en knip het stuk daarna in vieren of zessen. Elk kind pakt een mat (maximaal vijf kinderen). Leg de stukken gekleurd papier in het midden op tafel. Om de beurt gooien de kinderen met de kleurendobbelsteen. Als ze de kleur gooien die hun eigen mat heeft, pakken ze een puzzelstuk in deze kleur. Als ze de vier of zes kleuren hebben, bedekken ze hun mat hiermee. De print is verdwenen. Wie lukt dit het eerst?

Kringactiviteiten thema jungle

Jungletocht
Een opdracht voor elke dag tijdens het thema 'jungle', aan de hand van het prentenboek 'Krrrr...okodil'. Een mooie leidraad voor je junglethema.

krokodil boek

Ga je mee? Met Krrrr... okodil de jungle in?
Krokodil maakt onderweg van alles mee. Hij laat de kikkers schrikken, waarna zij met grote sprongen wegspringen. Hij verstoort de rust van de ooievaars en neemt een kijkje bij de nijlpaarden.

Voor deze jungletocht heb je het boek ‘Krrrr... okodil’ nodig.
Print de opdrachtkaarten uit en lamineer ze.
Lees het boek ‘Krrrr... okodil’ in de klas voor.
Na het voorlezen brengt Krokodil elke dag een opdracht de klas in. De opdrachten vind je in deze download. Het zijn taalspelletjes, rekenactiviteiten, bewegingslessen, creatieve opdrachten en een lesje verkeer.

Met de opdrachten kun je naar eigen wens 1 of 2 weken aan de slag.
De eerste 5 opdrachten zijn gekoppeld aan het boek ‘Krrrr... okodil’. De dieren verschijnen in dezelfde volgorde als in het boek.
De volgende 5 opdrachten kun je naar eigen inzicht aanbieden.

Tip! Gebruik een handpop van een krokodil bij het aanbieden van de opdrachten.
Hang de aangeboden opdrachtkaarten in de klas op.

--> Download de jungletocht

jungletocht krokodil

Taalactiviteiten

Woordveld - in de jungle
Neem een groot vel papier en enkele stiften. Vraag de kinderen hoe ze denken dat een jungle eruit ziet. Welke dieren leven er? Hoe zien de bomen in de jungle eruit? Hoe is het weer in de jungle? Wie is er wel eens in een jungle geweest? Laat enkele platen van de jungle zien, platen uit een boek of foto's op het digibord.
Maak met de kinderen een woordveld of mindmap over de jungle.

Dierengeluidenspel - luisteren
Praat met de kinderen over de dieren uit de jungle. Vraag de kinderen welke dieren er wonen.
Als er een heleboel dieren besproken zijn begint het dierengeluidenspel.
* Je maakt zelf een geluid en laat de kinderen raden welk dieren het is.
* Je noemt een dier, alle kinderen doen dit dier na.
* Je neemt van tevoren met een mp3 speler dierengeluiden op. Dit kan je doen door de dierengeluiden op internet te zoeken, bijv. op Youtube.
Je laat de geluiden via de computer of het digibord horen en laat de kinderen raden welk dier het is.

Jungledieren in de kring - auditieve oefeningen
De kinderen mogen een jungleknuffel mee naar school brengen.

De knuffels liggen in de kring. Jij noemt één knuffel op. Dat doe je in stukjes, bijvoorbeeld o-li-fant. De kinderen raden welke knuffel het is. Klap zo verschillende knuffelnamen en laat de kinderen raden. Kan één van de kinderen ook een naam klappen? De klas raadt.
Neem nu een aantal keer 2 knuffels en vraag welke knuffelnaam het langst is. Breid dit daarna uit naar 3 of 4 knuffels. Kunnen de kinderen dit groepje knuffels ook op de juiste volgorde leggen, van de kortste naar de langste?

Liggen er knuffels in de kring die met dezelfde letter beginnen? Hoe kunnen we dat weten? Leg de knuffels die met dezelfde letter beginnen bij elkaar. Hebben we ook kinderen in de klas waarvan de naam met die letter begint?

Je kunt ook nog enkele andere activiteiten doen om het auditieve waarnemen te oefenen, zoals:

- Noem 3 of 4 knuffeldieren op. Wie kan de knuffels nu in dezelfde volgorde opnoemen?
- Noem 3 knuffeldieren op. Doe dat nog een keer, maar laat er nu één weg. Welk knuffeldier heb je nu niet opgenoemd? Doe dit later met 4 namen.
- Noem een heleboel knuffeldieren op. De kinderen mogen iedere keer gaan staan als ze ‘aap’ horen.
- Vertel iets over de knuffels. Als het waar is wat je zegt, mogen de kinderen gaan staan. Als het onzin is, blijven ze zitten.

Ra, ra, wie is het? – kritisch luisteren
De kinderen mogen een jungleknuffel van thuis meebrengen.

De kinderen staan, met hun eigen knuffel in de hand, op een stoel in de kring. Je neemt één van de knuffels in gedachten. De kinderen mogen een vraag stellen, bijvoorbeeld: Heeft deze knuffel een staart? Je antwoordt met ja of nee. Is het antwoord ‘nee’, dan gaan alle kinderen met knuffels die een staart hebben op hun stoel zitten. De kinderen blijven vragen stellen, tot er nog maar één kind met knuffel op de stoel staat. Is dit de knuffel die je in gedachten had?

Jungledier ontsnapt!! - kritisch luisteren & woordenschat
Nodig: een aantal jungledieren / knuffels

O jee, er is een dier uit de jungle kwijt, maar er zijn zoveel dieren in de jungle, dat we niet goed weten wie er nu verdewenen is.
De jungleonderzoeker mag uit gaan zoeken welk dier weg is. Dit kind komt op jouw stoel zitten.

Je kiest één van de jungleknuffels uit de kring uit en houdt deze knuffel boven het hoofd van het kind. Dit is het jungledier dat kwijt is. Gelukkig zien de kinderen in de klas welk dier kwijt is en kunnen ze aanwijzingen geven over dit dier. Telkens mag één kind een aanwijzing geven, zoals: hij heeft oren, hij heeft 4 poten, hij is geel. Kan de onderzoeker, door goed te luisteren en na te denken, raden welk jungledier kwijt is?

Jungledieren - geheugen
Nodig: afbeeldingen van jungledieren, zoals de woordkaarten van kleuterjufineenkleuterklas

Leg drie afbeeldingen van jungledieren willekeurig in de kring. Noem drie dieren op, de kinderen leggen de dieren in de juiste volgorde. Breid dit uit naar vier dieren.
Leg daarna vier afbeeldingen naast elkaar. De kinderen kijken er goed naar. Draai alle afbeeldingen om. Vraag de kinderen of ze weten waar de krokodil ligt. Draai dit kaartje om. Vraag de kinderen of ze weten waar de olifant ligt, draai dit kaartje om enzovoort.

Rekenactiviteiten

Jungletakken / lianen van kort naar lang - seriëren
Nodig: takjes van verschillende grootte

De kinderen kunnen eventueel buiten op zoek gaan naar takjes. Geef ze de opdracht dat ze allemaal 1 takje mogen zoeken en mee naar binnen mogen brengen.
Hoeveel takken hebben we nu in de kring?
Wie heeft een grote tak gevonden? Wie een kleine? Wie heeft een dikke tak gevonden en wie een dunne?
We gaan eens kijken wie de langste tak heeft. Hoe kunnen we dat doen?
En wie de kortste tak heeft?
We leggen de takken van alle kinderen op een rij van kort naar lang.

Visjes voeren - begrippen te weinig, te veel en evenveel
Nodig: visjes van karton of de AH-mini's, minimaal 6 krokodillen (afbeeldingen, knuffels, plastic krokodillen), 3 vellen blauw papier

Leg de drie vellen blauw papier in de kring. Dit zijn drie meren waar krokodillen in leven. In één meer zwemt één krokodil, in het volgende meer zwemmen twee krokodillen en in het derde meer zwemmen drie krokodillen. Vraag de kinderen waar de meeste krokodillen en waar de minste krokodillen zijn. Kunnen de kinderen ervoor zorgen dat er in de meertjes evenveel krokodillen zwemmen?
De krokodillen hebben honger en gaan op zoek naar vis. Leg de krokodillen weer in de meertjes zoals bij de start van deze activiteit. Geef één krokodil te weinig vis, één krokodil te veel vis en één krokodil precies genoeg vis. Vraag de kinderen in welk meer te weinig vissen voor de krokodillen zijn. En waar zijn te veel vissen voor de krokodillen? Waar zijn precies genoeg vissen?
Weten de kinderen hoe ze de vissen zo over de meren kunnen verdelen, zodat alle krokodillen genoeg te eten hebben?

krokodil kringactiviteit

Kikkersprongen - vooruit en achteruit tellen, verder tellen
Nodig: een handpop, vingerpoppetje of knuffel van een kikker.

Kikker houdt van springen, dat doet hij de hele dag! Vandaag gaan we zijn sprongen eens tellen. Kikker springt door de kring. De kinderen tellen hardop mee. Tel tot 10, tel tot 20. Kan Kikker ook achteruit springen? Hij springt terug de kring door, van 10 naar 0 of van 20 naar 0.

Nu wil Kikker naar een bepaald kind toe springen. In hoeveel sprongen zou Kikker bij dat kind zijn? Wat denkt de klas?
We gaan eens tellen hoeveel sprongen Kikker nodig heeft. Hebben we het goed geraden? Nu springt Kikker weer terug naar de stoel van de juf/ meester. Kikker springt achteruit en wij tellen achteruit terug.

Als dat goed lukt, wil Kikker wel eens verder springen. Hij springt naar het eerste kind (bijv. 6 spongen) en daarna springt hij door naar het volgende kind. We oefenen het verder tellen vanaf een bepaald getal (in dit geval vanaf 6).

Spelletje ter afsluiting: Kikker springt door de kring, máár, de kinderen mogen nu niet hardop meetellen. Ze tellen de sprongen in hun hoofd. Als Kikker stopt met springen, mogen de kinderen raden hoeveel sprongen hij gemaakt heeft.

Kikkersprongenspel - tellen en verder tellen
De kinderen zitten in de kring. Jij begint en springt als een kikker door de kring. Je telt hardop 1, 2, 3, 4. Dan tik je een kind aan. Dit kind wordt nu de kikker en gaat verder waar jij gebleven was 5, 6, 7... net zolang totdat het kind een ander kind aantikt of tot jij het genoeg vindt en in je handen klapt. Tot hoeveel kunnen jullie doorgaan?

Kikkersprongen in de speelzaal / buiten - sprongen van 2
De kinderen springen als kikkertjes door de speelzaal. Begin met sprongen van 1. Spring tot 10 en tot 20. Probeer ook eens achteruit te springen en terug te tellen!

Nu gaan we het springen met sprongen van 2 oefenen! De sprongen worden wat groter. Spring weer tot 10 of 20.
We gaan het springen oefenen met de getallenlijn erbij.
Schrijf de getallen (tot 10 of 20) op A4-tjes. Plak de A4tjes in een lange rij achter elkaar op de grond. De kikkertjes gaan in een rij achter elkaar klaarstaan. Ze springen in één keer naar de 2, dan naar 4 etc. De kinderen zien en ervaren zo dat ze telkens één getal overslaan. Dit maakt het maken van sprongen van 2 wat makkelijker. Tip: laat de kinderen náást de getallen springen en niet óp de A4-tjes, dan zijn ze zo stuk. In plaats van A4-tjes kun je natuurlijk ook gewoon getalkaartjes gebruiken.

Een spelletje ter afsluiting: haal de oneven getallen weg, zodat alleen 2, 4, 6, 8, 10 etc. te zien zijn. De kinderen doen de ogen dicht. Draai nu één van de even getallen om. Welk getal is omgedraaid?

Getalkaartjes Krokodil
Met getalkaartjes kun je allerlei leuke activiteiten doen om het tellen en de getalsymbolen te leren. Je vindt hier suggesties voor onder het menu-item vakgebieden --> rekenen --> inspiratie.

--> Download de getalkaartjes
getalkaartjes krokodil

Jungledieren in de rij - seriëren
Nodig: jungledieren (kunsstof dieren of knuffeldieren). De kinderen kunnen ook zelf een jungledier van thuis meebrengen.

De kinderen zitten met hun jungledier op schoot in de kring. Wanneer je dit niet fijn vindt, kun je ervoor kiezen de dieren in de kring te laten leggen.
Vertel de kinderen dat we de dieren in de juiste volgorde gaan leggen, van …… naar ……

Van klein naar groot
Vraag de kinderen wie vindt dat hij/zij een groot dier heeft. Vinden de andere kinderen dat ook? Dit dier mag in de kring gelegd worden.
Vraag nu wie een klein dier heeft. Dit dier wordt ook in de kring gelegd.
Is er iemand die denkt dat hij/zij nog een kleiner dier heeft? Waar moet dit dier liggen, als we een rij maken van klein naar groot?
Vraag een kind waar hij/zij denkt dat zijn/haar dier moet liggen. Kan dit kind ook vertellen waarom hij/zij dat denkt?
Wie heeft er een dier dat dicht bij dit dier mag liggen? Etc.
Leg zo alle dieren in de juiste volgorde. Wanneer de kinderen het lastig vinden, kun je vragen of iemand tips heeft. Hoe kun je nu zien of dit dier op de juiste plek ligt (meten, de dieren goed op of naast elkaar leggen, ervoor zorgen dat de dieren op een rechte lijn liggen).
Liggen alle dieren nu in de juiste volgorde? Waar ligt de het kleinste dier? Van wie is dit dier? En het grootste jungledier? Welk dier ligt in het midden? Welk van deze jungledieren zou in het écht het grootst zijn? En welk dier het kleinst?

Van lang naar kort
Als je de begrippen lang en kort wilt oefenen kun je kijken naar de lengte van de oren van de dieren of de lengte van de staarten.
Misschien kun je alle dieren met staarten in de juiste volgorde laten leggen en alle dieren die geen staarten hebben weer op een andere plek van lange oren naar korte oren leggen.
De dieren die overblijven kun je seriëren op hun lengte.

Van dik naar dun
Leg de dieren in de juiste volgorde van dik naar dun of van dun naar dik. Kijk bij ‘van klein naar groot’ voor de beschrijving van de activiteit.


De slangen liggen in de kring, klaar voor om van lang naar kort gelegd te worden.

Jungledieren in de kring - classificeren
Nodig: jungledieren (kunsstof of knuffels) en hoepels

De jungledieren liggen in de kring. We gaan de dieren sorteren. Sommige dieren zien er hetzelfde uit. Deze dieren leggen we bij elkaar. Wie ziet er iets dat hetzelfde is?
Classificeer de dieren bijvoorbeeld op kleur, op aantal poten, of op het kan vliegen of niet of op het soort dier.

Zintuiglijke waarneming

Fruitsalade maken
Koop verschillende vruchten die in de jungle groeien. Bespreek en bekijk de vruchten met de kinderen. Doe er eventueel een spelletje mee. 
Maak daarna samen met de kinderen een lekkere fruitsalade van de vruchten.

Huidstructuren
Hoe voelt het dier? Het ene dier heeft een gladde huid, het andere dier een zachte vacht en weer een ander dier heeft grove schubben.
Misschien kun je in de bibliotheek een boek vinden waarin de kinderen kunnen voelen. Zo kunnen de dieren uit de jungle ook op deze manier besproken worden.


Downloads bij het thema jungle

De downloads passen bij het boek Krrrr...okodi, prentenboek van het jaar 2014.

Jungletocht - kringactiviteiten

Activiteiten voor in de kring, tijdens de werkles en in de speelzaal, geschreven bij het boek Krrrr...okodil.

--> Download de jungletocht

jungletocht krokodil

Spelletjestocht 'De Reuzenkrokodil'

Ken je het boek 'De Reuzenkrokodil' van Roald Dahl? Echt een geweldig boek! Je kunt het op YouTube bekijken.
Op de school waar ik werk, Roald Dahl, hebben wij jaarlijks een Dahldag, om de geboortedag van onze naamgever te vieren. Voor deze Dahldag maakte ik een spelletjestocht voor kleuters aan de hand van het boek 'De Reuzenkrokodil'. De kinderen speuren door de wijk en spelen spelletjes bij ouders aan huis. Deze spelletjes kunnen natuurlijk ook op school gespeeld worden.

--> Download de spelletjestocht

reuzenkrokodil

spelletjes kleuters

Tel en kleur - krokodil

Download het spel en laat de kinderen het spel in groepjes spelen.
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en kleuren het aantal kikkers / kikkerdril dat ze gooien in. Wie heeft alles het eerst ingekleurd?

tel en kleur krokodil
--> Download Tel en Kleur

Werkbladen

7 Werbladen rondom het thema 'jungle' waarmee de kinderen het tellen, seriëren, de auditieve analyse en de letters k en r kunnen oefenen.

krokodil werkbladen voorleesdagen
--> Download de werkbladen

Kralenplank

Aan deze krokodil kunnen twee kinderen werken.

krokodil kralenplank krokodil kralenplank

Kralenplankontwerper op de tablet

Geef de kinderen de opdracht een krokodil op de tablet te ontwerpen. Installeer hiervoor de app 'Ontwerper'. Print de ontworpen voorbeelden uit en laat ze in het 'echt' op de kralenplank leggen.
krokodil ipad

kralenplank ipad

Kleikaarten

Kleikaarten zijn opdrachtkaarten voor het werken met klei.
Ze geven kleuters de mogelijkheid op een andere manier
met klei aan het werk te gaan.
Met deze kleikaarten oefenen de kinderen de getallen t/m 12.

--> Download de kleikaarten

kleikaarten

 





facebook juf Anke