lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!



Tips voor de dagindeling bij kleuters


Een dag in een kleutergroep

Help, je krijgt kleuters, maar hebt nog nooit een kleutergroep gedraaid! Of je zit even met je handen in het haar omdat je niet weet hoe je het dit jaar aan wilt gaan pakken.
Misschien ben je gewoon benieuwd naar de werkwijze van anderen en wil je nieuwe ideeën op doen?
Om welke reden je hier ook bent, hier vind je wat ideeën en tips rondom de dingen die dagelijks in een kleutergroep aan bod komen.

Mijn beschrijving begint bij de inrichting van het lokaal, daarna de binnenkomst in de klas en eindigt bij het naar huis gaan. Alles, nou ja, bijna alles ;), wat daar tussenin gebeurt wordt ook beschreven.

Een eigen plek voor de kleuter
Denk er, voordat je je klas inricht, over na of je de kleuters allemaal een eigen plekje aan tafel wilt geven. Kan dit met de ruimte in je lokaal? Vind je dit prettig? Heb je hier een bedoeling bij?
Zet de tafels in groepjes neer en hang iets herkenbaars boven de tafel of zet iets op elk groepje.
In mijn klas hing boven elk groepje een badpuff. Deze hadden verschillende kleurtjes. Zo had ik het blauwe groepje, het groene groepje, het gele groepje etc.

Toen ik vanwege het alarm geen dingen aan het plafond mocht hangen, vond ik bij de Action leuke dierenplacemats. Nu had ik een groepje tijger, groepje beer, groepje schildpad... Op deze placemats stonden leuke (nep)plantjes.

groepjes maken kleuters, idee

groepjes kleuters

groepjes kleuters

Je kunt ook figuurtjes van tv of uit een boek ophangen, zoals knuffeltjes van 'Kikker'. Zo heb je groepje haas, groepje rat, groepje varken, groepje beer, groepje kikker.
Op de groepjes kun je plantjes zetten (nep of echt) in verschillende kleuren potjes waaraan het groepje te herkennen is.

Als je geen vaste groepjes maakt, geef je de kleuters alleen een eigen stoel. Ze starten en eindigen de dag dan in de kring. Ook het fruit eten doen ze in dit geval vaak in de kring. Op de stoel plak je een sticker met de naam van het kind. Of, wat eenvoudiger, je plakt er de sticker van het symbool op dat ze zijn. Het symbool dat ook bijv. bij hun kapstok en kaartje voor het werkbord hangt. De kinderen hebben zo ook een eigen plekje en jij kunt, door de stickers, altijd snel zien wie er (nog) niet is.
Tip! Scan de stickers die je gebruikt in. Zo kun je ze eindeloos vaak gebruiken, bijvoorbeeld bij het maken van naamkaartjes in Word, voor het maken van een computerlijst, een namenlijst etc.

Tips voor de inrichting van het lokaal
Een paar tips waar je aan kunt denken bij de inrichten van je lokaal.
* Maak hoeken (bouwhoek, speelhoek) door kasten dwars op de muur te zetten. Leg er een vloerkleed in.
* Zet open kasten die dwars op de muur staan zo neer dat je er niet meteen in kijkt als je binnenkomt. Het is rustiger om tegen de achterkant van een kast aan te kijken.
* Zet wat leuke plantjes op de vensterbank of op een kast.
* Zet een klein tafeltje bij de deur, met daarop een mee-naar-huisbak en een afmaakbak.
* Hang getallen in je lokaal op. De getallen 1 t/m 15 netjes in een rij, als getallenlijn en getallen verspreid door het lokaal, bijv. bij 3 plantjes hang je een 3. Bij 5 boeken hang je een 5 etc.
* Typ of schrijf de namen van de hoeken uit en hang deze naamkaartjes bij de hoek. Zo zijn er ook letters in het lokaal aanwezig.
* Maak een gezellig leeshoekje met leuke kussentjes erin en de boeken die het laatst voorgelezen zijn.
* Heb je lelijke, oude kasten, lelijke stukken muur e.d., koop dan een leuk kleed of doek en hang het erop/ overheen.


Een doek over een schot met daarachter een hele oude kast, die niemand op deze manier ziet!


Vlinders aan de muur om het gezellig te maken. Een geel bloemetje op tafel.
En een zelfgemaakte verftafel met een kleurrijk zeil. Er was voor mijn klas geen verfbord.

Binnenkomst
De bel gaat. De kleuters komen binnen. Kies je ervoor om de ouders wel/niet mee naar binnen te laten komen? Mogen de ouders ook de klas in of nemen ze in de gang of op het schoolplein afscheid van hun kind?
De kinderen doen hun jas in hun luizenzak. Hun drinkbeker nemen ze mee de klas in.
Ik sta bij de deur en heet de kinderen welkom.
De kinderen gaan in de kring zitten en kletsen daar wat met elkaar, tot de dag begint. Je kunt er ook voor kiezen om een bak met boeken neer te zetten waar de kinderen even in mogen bladeren.

In een andere klas staat er op elk groepje een werkje klaar, het inloopwerk. Dit werk rouleert gedurende de week, zodat de kinderen op vrijdag alle werkjes een keer gedaan hebben. Hierbij kun je denken aan: lego, bouwen met blokjes, piccollo, tekenen, kleien, kralen rijgen, een puzzel maken, prikken. Vaak verzin ik opdrachten die passen bij het thema dat we doen.
De kinderen werken ongeveer een kwartier aan hun eigen tafel. Ik klap en de kinderen ruimen het werk op. Deze werkvorm is ideaal wanneer de kinderen al ruime tijd voordat de les begint in mogen lopen. Ze hebben dan even wat te doen, hebben afleiding waardoor het afscheid nemen voor sommige kinderen makkelijker zal zijn en de kinderen werken zo meer met de materialen uit de kasten. Jij kunt namelijk elke week bewust werkjes aanbieden.

De kring
De kinderen mogen groepje voor groepje in de kring komen zitten. De kinderen doen dit rustig en zijn stil als ze in de kring zitten. De hulpjes mogen naast de juf zitten. We beginnen de dag met enkele routines.

Daarna doen we een activiteit. Een rekenactiviteit, taalactiviteit, muzieklesje, prentenboek e.d.

Kleine kring
Wanneer je een activiteit wilt doen die specifiek op de jongste of oudste kleuters of een bepaald groepje kinderen gericht is, kun je ervoor kiezen een kleine kring te maken. De andere kinderen werken aan de tafels. Je geeft hen een werkblad of ander werkje (kralenplank, lego) te doen. Spreek met deze kinderen af dat ze zachtjes moeten overleggen en de leerkracht niet mogen storen.

Routines in de kring
* Een goedemorgen liedje/ gebedje. Scroll naar beneden voor liedjes.
* Een liedje over de dagen van de week en de vragen: welke dag is het vandaag? Welke dag was het gisteren? Welke dag is het morgen?
* De dagritmekaarten: wat gaan we vandaag doen? Kijk bij de 'organisatie' --> 'startset' in het menu voor dagritmekaartjes.
Ik vind het zelf fijn om dit iedere dag te doen, maar het wel kort en toch duidelijk te houden. Ik vind het zonde van de tijd om een half uur in de kring te zitten voor de routines, waarna je ook nog een activiteit wilt doen of deze daardoor niet meer doet.

Hulpjes
Bedenk of je elke dag andere hulpjes wilt kiezen of dat je de hele week dezelfde hulpjes houdt. Voor kinderen is een week lang en op deze manier duurt het ook lang voordat ze weer aan de beurt komen. Toch kies ik er zelf voor om elke week nieuwe hulpjes te kiezen. Je weet dan beter wie de hulpjes zijn, de kinderen weten beter wat ze mogen doen en het scheelt je elke dag toch een klein beetje tijd. Ik grabbelde de namen van de hulpjes op vrijdag, net voor het naar huis gaan, uit een bak en hing deze namen op in de klas. Dit waren de hulpjes voor de komende week. Natuurlijk hield ik op een lijst bij wie er al aan de beurt geweest waren.

Aan het werk
Wanneer je een werkbord gebruikt, kunnen de kinderen in de kring of aan hun tafel wachten tot iedereen een werkje gekozen heeft. Houd er dan met het kiezen wel de vaart in, want het is zonde om kinderen een kwartier te laten 'wachten'.
Wanneer je geen werkbord gebruikt, kun je de kinderen beter even op de grond laten zitten en wanneer ze gekozen hebben meteen naar hun werkje laten gaan. Dit voorkomt dat ze, als iedereen gekozen heeft, niet meer weten wat ze gekozen hadden.
Hoe wil je het werken organiseren? Hoe vrij mag het zijn? Mag iedereen kiezen? Doet iedereen een verplicht werkje? Werk je met een circuit?

Evalueer na afloop van de werkles. Wat heb je gedaan? Laat kinderen vertellen. Laat mooie dingen staan om er 's middags verder mee te spelen. Laat ze zien aan de groep.

Kinderen vinden het leuk om te laten zien wat zij gemaakt hebben. Laat ze hun naamkaartje bij het werkje leggen. Als je werkt met het werkbord en de symbolen van Educo, kun je het symbooltje dat bij het kind hoort, ook op het naamkaartje plakken.
Tip: Scan een stickervel met symbooltjes in naar een PDF bestand. Nu kun je de symbooltjes overal gebruiken waar je maar wilt en hoef je geen dure stickervellen bij te bestellen!


Naamkaartjes voor de kinderen, met ingescande afbeeldingen

Enkele werkvormen die ik tegengekomen ben:

Het werkbord
Ik werk in mijn klas graag met een werkbord. Hierop hang ik de activiteiten waaruit de kinderen kunnen kiezen. De bouwhoek, de speelhoek, kleien, kralenplank, de leeshoek, computer, kleuren, vrij knutselen, de ontdekhoek, de automat, verven, de watertafel, het krijtbord etc.
De activiteiten op het werkbord wisselen wekelijks. De standaard hoeken als huishoek en bouwhoek blijven altijd hangen, andere hoeken gaan er wel eens een paar weken af. Daarvoor komt dan wat nieuws in de plaats. Wanneer je bijv. ziet dat er wel érg veel gekleurd en getekend wordt, kun je dit kaartje even weghalen en moeten de kinderen wat anders kiezen.

Daarnaast hangt er onder op het werkbord een rijtje met verplichte werkjes. Deze werkjes moeten de kinderen doen in die week. Dit is bijv. een knutselwerkje, een puzzel, een speelleermateriaal. De kinderen mogen zelf kiezen wanneer ze het werkje in die week doen. Ik help de kinderen daarbij door halverwege de week te zeggen wat ze nog moeten doen en hoeveel werklessen ze nog de mogelijkheid hebben om dat te kiezen. Op een lijst houd ik bij wie de verplichte werkjes al gedaan heeft. De overige werkjes, vrije keuze, houd ik steeksproefsgewijs bij. Zo kun je kinderen die wel erg vaak hetzelfde kiezen of bij één werkje blijven hangen sturen en wat anders laten ontdekken.

Wanneer ik merk dat er weinig met de materialen uit de kasten gespeeld wordt, zet ik ook wel eens wat werkjes op de tafels klaar met de naamkaartjes van de kinderen erbij. Dit werkje moeten ze dan doen.
Of ik hang de symbooltjes zelf op het werkbord en de kinderen moeten spelen met het werkje dat ik voor hen uitgekozen heb.

Om te voorkomen dat kinderen na een paar minuten alweer wat anders gaan doen, hangt er regelmatig een rood, rond vouwblaadje op het werkbord met daarop een afbeelding van Pompom met een rood bord in zijn hand. Dit betekent dat de kinderen niets anders mogen kiezen en ook dat ze de juf even niet mogen storen. Zij werkt dan met een groepje kinderen. Na 10 / 15 min. verdwijnt dit bord en mogen de kinderen die dat willen wat anders doen.

Het circuit
Bij een circuit bedenk je verschillende (ongeveer 5) activiteiten. Bij elke groepstafel is een activiteit. Deze activiteiten hang je op een planbord. De kinderen kiezen 1 activiteit en gaan deze doen. Ze hangen hun naamkaartje bij de activiteit.
Bijvoorbeeld: bij groepje rood gaan de kinderen knutselen, bij groepje geel maken ze een kralenplank, bij groepje groen gaan ze kleien, bij groepje blauw kiezen ze een speelleermateriaal...
Bij elke activiteit kunnen ongeveer 5 kinderen zitten. Dit is belangrijk, omdat je anders aan het eind van de week in de knoei komt. Dan moeten er ineens nog 10 kinderen knutselen.
De kinderen doen de eerste activiteit op maandag, de tweede op dinsdag, de derde op woensdag etc. Aan het eind van de week heeft elk kind alles gedaan. Dit houd je bij in een schema, zodat je kunt zien wat welk kind al gedaan heeft.

Een eenvoudigere vorm: Je maakt zelf groepjes, hangt de namen van deze kinderen bij de activiteiten en schuift alle namen elke dag een activiteit omlaag.

Voordeel van het werken met een circuit: de kinderen komen met veel verschillende materialen in aanraking.
Nadeel: alles is enigszins verplicht waardoor de betrokkenheid lager kan zijn. De kinderen hebben weinig ruimte voor een eigen keuze. Daarbij moet je de activiteiten goed plannen. Jij kunt zelf maar 1 activiteit begeleiden. De overige activiteiten moeten dus zelfstandig uit te voeren zijn. Doordat je met 1 activiteit bezig bent, zie je minder goed hoe de andere kinderen hun opdracht uitvoeren.

Circuitkaarten
Ongeveer hetzelfde als het circuit. Op het bord hangen 5 kaarten met daarop een activiteit. Onder deze kaarten hangen de namen van de kinderen. Iedere dag schuiven deze namen een dag op. Zo hebben de kinderen op vrijdag alle activiteiten gedaan.

Bij deze werkvorm kunnen kinderen niet zelf kiezen. Ze doen iedere dag een verplichte opdracht. Ze moeten in de speelhoek spelen, omdat ze net die dag aan de beurt zijn, ze moeten een puzzel maken, ook al kunnen ze dat al heel goed. Bij deze werkvorm is er weinig ruimte voor differentiatie. Wanneer je dit wel wilt, kost het je veel voorbereiding en een goede organisatie. Ook nu geldt: alle kinderen doen op hetzelfde moment een verplicht werkje en jij kunt niet overal tegelijk zijn.
Daarbij kunnen kinderen op deze manier niet kiezen met wie ze willen spelen.

Takenkaarten / Werkjeskaart
De werkjes voor één of meerdere weken die verplicht gedaan moeten worden staan op een kaart (A4). Als een kind een werkje gedaan heeft, kruist hij/zij dit zelf af.
Aan het begin van iedere werkles worden de kaarten uitgedeeld.
De kinderen kijken wat ze nog moeten doen en gaan aan de slag.
Zijn alle werkjes af of hoeft het kind nog maar 1 werkje en zijn er nog veel werklessen? Dan mag het kind vrij kiezen. De kaart wordt terug in een bak gelegd.
Let erop dat je het plannen goed begeleid. Kleuters kunnen namelijk niet plannen!! Een week is voor hen veel te lang om te overzien en ze zijn hier gewoon nog niet aan toe. Geef bijvoorbeeld keuzes: jij moet nog 1 werkje doen. Doe je dat nu of vanmiddag?

Over spelen...

Spelen is een spontane activiteit. Kinderen spelen uit zichzelf. Spelen doe je niet in opdracht.

Vergeet niet dat kleuters ruimte nodig hebben om echt te 'kleuteren', om lekker kind te zijn. Om te spelen, te expirimenteren, te herhalen (4 keer achter elkaar in de bouwhoek is niet erg!).
Wanneer je werkt vanuit je eigen interesse en betrokken en gemotiveerd bent, leer je het meest. Mag een kind wanneer het uitgespeeld is, opruimen en wat anders kiezen? Mag een kind zelf bepalen wat het wil gaan spelen?
Kijk goed naar het spel van het kind en laat het duren zolang het goed gaat. Een hele werkles hetzelfde moeten is niet goed voor het spel.

Natuurlijk hebben de kinderen ook sturing nodig, moeten ze ook leren werkjes te doen die ze misschien minder leuk vinden en moeten ze een bepaald aantal minuten met een werkje bezig kunnen zijn (een 4 jarige kan 15 min. spelen, een 6 jarige 30 min.).
Bedenk goed hoe je dit wilt organiseren en wat jij van de kinderen verwacht.

Fruit eten
Tijd voor pauze! Waar wil je dat de kinderen hun fruit en drinken hebben staan? In één van mijn klassen zat alles in een grote bak. De hulpjes haalden deze bak en zetten hem in de kring.
In een andere klas deden de kinderen hun rugzak in een hele grote bak op wielen. Deze stond in de gang, bij de jassen. De hulpjes reden de bak de klas binnen en hielden de tassen omhoog. De kinderen haalden het eten/drinken uit de tas, hingen de tas aan hun stoel, aten en ruimden alles weer op. Nadeel, bij het naar huis gaan moest je alle tassen weer uitdelen.
Je kunt er ook voor kiezen dat de kinderen na het eten en drinken hun spullen of tas in de gang bij de jas mogen gaan hangen/leggen.

Waar eten de kinderen? In de kring (gevaar voor het omstoten van bekers, maar wel gezellig!) of aan de eigen tafel?

Ik laat de kinderen meestal 10 min. lekker eten en wat kletsen. Daarna lees ik voor en eten de kinderen die nog niet klaar zijn rustig door. In één klas komen de kinderen die klaar zijn op een mat bij mij zitten en luisteren daar naar het verhaal.

Naar huis
Probeer de dag rustig af te sluiten. Even weer met z'n allen in de kring of aan tafel zitten. Zing een liedje voor het naar huis gaan.

Routineliedjes voor kleuters

Start je voor het eerst je eigen kleutergroep? Of ben je voor een volgend schooljaar op zoek naar eens wat andere dagelijkse liedjes? Hier vind je liedteksten en verwijzingen naar cd's / websites met routineliedjes.

'In de rij' - routineliedjes van Lekker Zingen Producties

Liesbeth van den Berg-Hermsen van Lekker Zingen Producties maakte een cd vol leuke, makkelijk te zingen routineliedjes voor kleuters.
Op de cd staan o.a. een eet- en drinklied, een opruimrock, een welkomlied, een liedje voor de dagen van de week, een liedje voor het in de rij staan en een gezellig verjaardagsliedje. De liedjes staan ingezongen op de cd en blijven zo makkelijk in je hoofd hangen.
Op de cd staan ook de instrumentale versies. Daarnaast kun je de bladmuziek downloaden van de cd-rom.
Op de cd staan een paar liedjes in zowel de meester- als juffenversie.
Een fijne, bruikbare, nieuwe cd voor wie op zoek is naar (nieuwe) dagelijkse liedjes. Bekijk en bestel de cd 'In de rij'.

in de rij liedjes

Routeineliedjes van Kleuteruniversiteit

Voor Kleuteruniversiteit schreef Liesbeth van den Berg-Hermsen dertien routineliedjes.
--> Bekijk ze hier

Routineliedjes van Schatkist

Op de cd van de kleutermethode Schatkist staan liedjes bij de thema's door het jaar heen. Naast deze themaliedjes staan er ook leuke routineliedjes op de cd, zoals een gezellig opruimlied en een liedje voor de dagen van de week. De cd is ook zonder dat je de methode gebruikt leuk om te hebben.
De bladmuziek en liedteksten staan in het Li-la-liedjesboek van Schatkist.

Routineliedjes van Piramide

De Piramide-methode van Cito heeft ook een cd met daarop liedjes passend bij de thema's uit Piramide. Op deze cd staan ook routineliedjes, zoals de liedjes Goedemorgen allemaal, Samen eten hip hap hop, We gaan opruimen.

Verschillende routineliedjes, alleen tekst

Liedjes bij binnenkomst
Goedemorgen allemaal,
hebben jullie lekker geslapen?
Goedemorgen allemaal
wat fijn dat jullie er zijn!

Goedemiddag allemaal,
hebben jullie lekker gegeten?
Goedemiddag allemaal,
wat fijn dat jullie er zijn!
(Bron: Piramide cd)

Goedemorgen allemaal,
wij zitten hier samen,
heel gezellig bij elkaar
lekker werken en fijn spelen
goedemorgen allemaal.

Geef mij je hand
ik wil je vriendje zijn
ik wil met je delen
lachen, huilen, spelen
elke dag, elke dag,
elke dag
(op de wijs van 'Geef mij je hand, geef mij ze allebei')

Bij ons in de kleuterklas
kun je heel veel leren
plakken knippen schilderen
alles mag je proberen 
maar om 12 uur dan
zegt de juffrouw vlug
allemaal naar huis toe
kom vanmiddag maar weer terug

Liedjes en versjes bij de kalender
Toetjesweek
Bert Beer heeft soms een toetjesweek
want hij houdt erg van zoet
dus weet je weat die bruine beer
elk jaar een weekje doet?

Dan eet hij maandag ijsjes
op dinsdag chocola
op woensdag eet hij slagroom
op donderdag wat vla

Op vrijdag stopt hij dan nog
zeven taartjes in zijn maag
op zaterdag wat honing
want dat lusten beter graag

Maar zondag wil hij - vaste prik
geen zoete toetjes meer
dan ligt hij kreunend in zijn bed:
zijn héle buik doet zeer!

Kijk nu eens naar de kalender
Kijk nu eens naar de kalender
luister goed, ik heb een vraag
wie zou mij kunnen vertellen
welke dag is het vandaag?
Is het maandag, dinsdag woensdag
is het donderdag ja of nee?
Vrijdag, zaterdag of toch zondag?
Wie o wie heeft een idee?

Welke dag is het vandaag?
Welke dag is het vandaag?
Dat is ook voor ons de vraag.
Maandag, dinsdag, woensdag,
donderdag, vrijdag, zaterdag of weer zondag?
Welke dag is het vandaag?
Dat is ook voor ons de vraag.

De week rond
Maandag naar school, hoi!
Dinsdag naar school, hoi!
Woensdag naar school, maar 's middags zijn we vrij.
Donderdag naar school, hoi!
Vrijdag nog een keertje
zaterdag en zondag zijn wij vrij.
Vrij om te voetballen, vrij om te fietsen
vrij om te spelen of zomaar wat te nietsen
maandag gaan we lekker weer naar school en dat is fijn
leuk om met je vriendjes in de klas te zijn.
(Bron: Schatkist)

Liedjes voor de fruitkring
Samen eten, hip hap hop
Pak je fruit en eet het op...
smikkel smakkel lekker
stop het in je mond,
smikkel smakkel lekker
eten is gezond!

Samen drinken, hip hap hop
Uit een beker of een mok...
smikkel smakkel lekker
stop het in je mond,
smikkel smakkel lekker
drinken is gezond.
(Bron: Piramide-cd)

Smakelijk eten, smakelijk drinken
hap, hap, hap,
slok, slok, slok,
dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken
eet maar op, drink maar op

Pak je beker en je fruit,
samen gaan we eten.
Stukje appel of banaan,
mag je niet vergeten!

Stilte- en opruimliedjes
Op de wijs van "Hoedje van papier"
Eén, twee, drie, vier
handen vast en kijk eens hier
vijf, zes, zeven, acht
ik heb al lang gewacht

Luister even
Luister even, luister maar
doe je handen bij elkaar
leg je spulletjes even weg
luister goed naar wat ik zeg

Opruimen
10,10,10,
laat al je vingers zien.
Niet meer lopen niet meer praten,
hou de juffrouw in de gaten.
10,10,10,
laat al je vingers zien.

We gaan opruimen we gaan opruimen
zet het waar het hoort alle spullen soort bij soort
we gaan opruimen we gaan opruimen
ruim de boel maar op!
(Bron: Piramide cd)

1, 2, 3, 4
komt er nog wat van
5, 6, 7
we wachten al zo lang
Zo lang, zo lang
10 vingers lang

Spits nu je oren en maak het even stil
dan kan je horen wat ik vertellen wil
oren om te horen al zijn ze groot of klein
ze kunnen heel goed luisteren
en dat is fijn !
sssssttttttttt

En we ruimen alles op want de klas staat op zijn kop,
een twee drie en werken maar kijk we zijn al bijna klaar.
de poppen in de poppenhoek,
de blokken in de blokkenhoek,
en we ruimen alles op want de klas staat op zij kop
een twee drie en werken maar,
kijk nu zijn we bijna klaar.

Handjes vast, mondjes dicht
neuzen naar de juffrouw
dat is een fijn gezicht.

Liedjes bij het naar huis gaan
Ora viva, smakelijk eten tot vanmiddag!
Ora viva, tot vanmiddag trala
Ora viva, lekker spelen tot morgen
Ora viva, tot morgen trala

Hi ho Hi ho
Het werk is weer gedaan
Wij kunnen nu, wij kunnen nu
naar huis toe gaan

Tot morgen, tot morgen
allemaal, allemaal
heel veel plezier,  heel veel plezier
en tot ziens, en tot ziens

Zeg maar dag
(Wijs: Ik heb een tante in Marokko...)
Zeg maar dag met je handje, zeg maar dag (dahag)
Zeg maar dag met je handje, zeg maar dag (dahag)
een fijne middag en tot snel,
morgen zien we elkaar weer wel,
zeg maar dag met je handje zeg maar dag, dag, dag!

Dag, dag, dag, tot de volgende keer,
dan zijn wij er weer.
Tot maandag... (tot dinsdag, tot woensdag etc.)

(Van Bassie en Adriaan)
Dag vriendjes, en vriendinnetjes
dit was het dan alweer.
Dag vriendjes, en vriendinnetjes,
tot de volgende keer maar weer!

Dag, dag allemaal
dag, dag allemaal
het werken/spelen is alweer voorbij
dag, dag allemaal
tot de volgende keer
vanmiddag/morgen zien we elkaar wel weer.
(Bron: Piramide cd)





facebook juf Anke