lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!


  • (Kring)activiteiten
  • Boeken
  • Liedjes & versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Downloads

Kinderboekenweek 2018
Vriendschap

De Kinderboekenweek 2018 vindt plaats van 3 tot en met 14 oktober. Thema van de Kinderboekenweek is: Vriendschap

Prentenboeken over vriendschap

Kerntitels Kinderboekenweek groep 1 t/m 4


Boeken over boeken


Opening en sluiting van de Kinderboekenweek

Ideeën voor de opening

Vriendjes
De leerkrachten vormen tweetallen en gaan op zoek naar afbeeldingen van bekende vriendjes zoals Bert en Ernie, Dora en Diego, Mini en Mickey Mouse, Winnie the Pooh en Tijgetje, Kikker en Eend, Jip en Janneke, Bassie en Adriaan, Woezel en Pip. Ze maken van hun personage een masker. Met het masker voor, lopen ze voor schooltijd over de speelplaats of vangen de kinderen op in een centrale ruimte. De kinderen vertellen welke duo's ze zien. Hierna krijgt elke groep een boek over vriendschap. Dit boek kan tijdens de Kinderboekenweek (voor)gelezen worden.
Tip! Alle leerkrachten lopen door elkaar door de school of over de speelplaats. De kinderen ontdekken wie bij elkaar horen.

Vriendjeszoekspel
Ga op zoek naar afbeeldingen van bekende duo's uit boeken zoals Kikker en Eend, Jip en Janneke, Rikki en Anni, Elmer en Roosje, Flop en Fladdertje (De ettertjes), Boer Boris en Sam, Hennie de heks en Helmer (haar kat). Print van elk duo één afbeelding op groot formaat en zet de ander op een zoekkaart. Schrijf een nummer op elke grote afbeelding en verspreid ze door de school. Geef elk kind een zoekkaart. De kinderen gaan hiermee op zoek naar de wederhelften van alle duo's. Als ze een wederhelft gevonden hebben, schrijven ze het nummer dat erbij staat op hun zoekkaart.

Toneelstuk n.a.v. een kinderboek
Neem een (prenten)boek dat centraal staat tijdens de Kinderboekenweek en speel het verhaal uit dit boek voor de kinderen na tijdens de opening.

Gezellig samen dansen
Dans met de hele school op het kinderboekenweeklied van Kinderen voor Kinderen. Je vindt het lied onder het tabblad 'liedjes en versjes' (zie boven).

Ideeën voor een schoolbrede activiteit tijdens de Kbw

Boekenmarkt
Organiseer een boekenmarkt. Richt een mooie tafel in waarop de boeken uitgestald gaan worden. Kleed deze extra leuk aan met (houten) kistjes. De kinderen mogen een boek meebrengen dat ze gelezen hebben en niet meer nodig hebben. Ze leveren dit in bij de boekenmarkt. In ruil hiervoor krijgen ze een bon om een nieuw boek uit te zoeken. Eventueel kun je de boeken voor schooltijd in laten leveren en mogen de kinderen na schooltijd een boek uit komen zoeken.

Boekenkastje
Ken je de kastjes die je wel eens langs de weg ziet staan? Kastjes (vogelhuisjes, oude telefooncellen) met boeken erin. Maak zo'n mooi boekenkastje en zet het op school of bij je lokaal. Kinderen mogen er een boek in zetten en een boek uit pakken.
Tip! Laat de kinderen het kastjes zelf mooi maken door het te verven of te versieren.

Boekencadeau's
Voor de hogere groepen: zet een tafel in de gang of op het leerplein. Leg er een mooi kleed overheen. Pak een aantal boeken in aantrekkelijk cadeaupapier in. Schrijf op stroken kort in welk genre het boek valt, wie de auteur is en voor welke leeftijd het boek is. Plek de stroken op het cadeaupapier. Kinderen kijken naar de steekwoorden op het boek en kiezen een boek. Een is een verrassing welk boek het wordt!

Voorlezen
Lees tijdens de Kinderboekenweek veel voor! Laat oudere kinderen voorlezen bij de jongere kinderen, lees voor in het verzorgingshuis, vraag de directeur om in de klassen voor te komen lezen of nodig een schrijver uit.

Ideeën voor de sluiting

Spellencircuit vriendschap
Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Sluit de Kinderboekenweek af met een super gezellige spelletjes!
Dit spellencircuit bij het boek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten, bevat gezellige spelletjes om samen met klasgenootjes te spelen. De spellen worden in kleine groepen gespeeld, in en rondom school.

--> Bekijk het spellencircuit 'Vriendschap'

Kinderboekenweek 2018 vriendschap kleuters juf Anke

Boekenfeest
Sluit de Kinderboekenweek 2017 af met een boekenfeest. Dit pakket bevat 12 spelletjes met boeken die zorgen voor volop gezelligheid en de interesse in boeken en (voor)lezen bevorderen.

--> Bekijk het Boekenfeest

Kinderboekenweek kleuters juf Anke

Projecten over vriendschap

Twee vechtende eekhoorntjes

Twee eekhoorntjes willen allebei dezelfde dennenappel hebben voor hun wintervoorraad. Het is de laatste die er in het woud te vinden is. Uh-oh, dat wordt ruzie!

Vier de Kinderboekenweek met de twee eekhoorntjes. Dit project over vriendschap en de herfst is ideaal voor deze periode. Het bevat taal- en rekenactiviteiten, sociaal-emotionele activiteiten, een les spel en beweging, Engels, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek Twee vechtende eekhoorntjes van Rachel Bright en Jim Field.

--> Bekijk het project Twee vechtende eekhoorntjes

Kinderboekenweek 2018 kleuters vriendschap herfst juf Anke project

Rikki en zijn vriendjes

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Word ook een vriendje van Rikki en schrijf in zijn vriendenboek!
Dit project over vriendschap is geschreven bij het boek Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een creatieve opdracht en enkele spellen.

--> Bekijk het project 'Rikki en zijn vriendjes'

Peuterproject Gonnie & vriendjes in ganzenpas

Gonnie is een gansje. Een klein, geel gansje met rode lievelingslaarsjes en héél veel vriendjes.

Maak kennis met Gonnie en haar vriendjes. De activiteiten in dit pakket zijn geschreven bij het boek ‘Gonnie & vriendjes in ganzenpas’ van Olivier Dunrea. Het pakket is geschikt voor de Kinderboekenweek 2018 en voor dierendag. Te gebruiken op de peuterspeelzaal, in de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum of op het kinderdagverblijf.

--> Bekijk het peuterproject 'vriendschap'

Wat een geluk dat ik jou gevonden heb!

Herman de haas springt altijd zijn neus achterna,
zijn neus leidt hem deze keer naar iets heel bijzonders!

In het project 'Vriendschap' gaat Herman op zoek naar het allerliefste hazenmeisje. Tijdens reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten en een spelles volg je zijn neus. Vindt Herman zijn liefde? De activiteiten zijn geschreven bij het vertederende boek Wat een geluk dat ik jou gevonden heb van Guido van Genechten.

--> Bekijk het project Vriendschap

Kinderboekenweek 2018 vriendschap kleuters project juf Anke

Zoevende Zebra

Versterk het groepsgevoel door met de kleuters te praten over vrienden maken en ruzies oplossen, door het maken van een vriendschapsslinger, met Zebra te zoeven in de speelzaal en andere gezellige activiteiten uit het vriendschapsproject 'Zoevende Zebra'.
Dit project is voor Kleuteruniversiteit en uitgeverij Lemniscaat geschreven aan de hand van het mooie, gelijknamige prentenboek van Jenni Desmond.

--> Bekijk het project Zoevende Zebra

Zoevende Zebra

Omgaan met elkaar

Het project 'Omgaan met elkaar' bevat activiteiten om met kleuters in te gaan op dit thema. Het project richt zich vooral op het creëren van een positief groepsklimaat door middel van gesprekken, spellen en creatieve opdrachten. Een fijn project om te gebruiken tijdens de Week tegen Pesten.

--> Bekijk het project Omgaan met elkaar

Omgaan met elkaar pesten kleuters lesidee

 

 

Kringactiviteiten

Zoeken in boeken
Verzamel een aantal boeken met als thema 'vriendschap' die je tijdens deze Kinderboekenweek zeker voor wilt lezen. Kopieer uit elk boek één illustratie. Hang de illustraties bij elkaar op een zichtbare plaats in het lokaal. Vertel de kinderen dat zij de komende tijd naar deze illustraties op zoek gaan. Wanneer jij voorleest, letten de kinderen goed op. Zien ze een illustratie die in het lokaal hangt? Wanneer dit zo is, wordt dit boek 'afgecheckt'. Plak bijvoorbeeld een sticker op de illustratie of draai deze om. Ga door tot alle illustraties gevonden zijn. Dit kun je bijvoorbeeld gedurende twee weken doen.

Mijn tips voor boeken over vriendschap:

 

Samenwerken
Geef de kinderen opdrachten waarbij ze samen iets moeten doen. Gebruik de kaartjes om groepjes te maken om tweetallen te maken voor deze opdrachten.

* Geef twee kinderen vijf teldopjes of knopen. Ze leggen deze voor zich neer. Het ene kind pakt enkele dopjes weg en het andere kind raadt hoeveel er weg zijn.
* Geef twee kinderen een klein voorwerp of afbeelding waarop gerijmd kan worden. Om de beurt noemen de kinderen een rijmwoord. Ze geven het voorwerp of plaatje aan elkaar. Wie dit heeft, heeft de beurt.
* Geef twee kinderen een opdracht die ze samen uitvoeren, bijvoorbeeld geef elkaar vijf keer een high-five, haak in en draai drie rondjes, spreid je benen en laat het andere kind eronderdoor kruipen etc.
* Geef de kinderen een opdracht: Ga op zoek naar iemand die ... Tijdens de weekendkring kan dit bijvoorbeeld iemand zijn die naar opa en oma is geweest. De kinderen lopen door de kring en vragen elkaar wie bij opa en oma is geweest. Zodra ze iemand gevonden hebben, gaan ze zitten. Als iedereen zit, vraag je enkele kinderen wie zij gevonden hebben.

Kijk voor meer werkvormen bij coöperatief leren.

Samen spelen
Doe gezellige groepsvormende spelletjes. Bij deze spelletjes staan het samen spelen, het samen plezier maken en elkaar beter leren kennen centraal. Ideaal voor het thema vriendschap.
--> Naar de groepsvormende spelletjes

Ik hou van kinderen die ...
Ga in de kring staan. Zeg 'Ik hou van kinderen die ...' en voeg hier een uiterlijk kenmerk aan toe, bijvoorbeeld: een spijkerbroek dragen. Alle kinderen met een spijkerbroek gaan staan en lopen naar een andere stoel. Noem hierna een ander kenmerk, bijvoorbeeld 'Ik hou van kinderen die schoenen met een rits dragen'. De kinderen die schoenen met een rits hebben, lopen naar een andere stoel. Wanneer dit goed gaat, maak je het spannend. Jij wilt nu ook een stoel hebben! Geef een opdracht en ga zelf op een stoel die leegkomt zitten. Nu heeft één van de kinderen geen stoel. Hij mag in het midden van de kring gaan staan en een opdracht geven.

Kleurrijke familie - vriendjes op een rij
Gebruik de Kleurrijke familie van Credu.nl. Geef de kinderen opdrachten, waarbij ze de poppetjes als vriendjes op een rij zetten.
- Sorteer de poppetjes op kleur.
- Maak een patroon van twee kleuren en zet het patroon voort.
- Maak een patroon van drie kleuren en zet het patroon voort.
- Zet de poppetjes op volgorde van klein naar groot.
- Sorteer de poppetjes op kleur, grootte en soort.

Kijk voor meer kringactiviteiten onder het tabblad 'Boeken'. Hier vind je (kring)activiteiten bedacht bij de leukste prentenboeken over vriendschap.

 


Mooie boeken over vriendschap

Er zijn volop boeken over vriendschap te vinden en ook de komende tijd verschijnen er nieuwe titels voor de Kinderboekenweek 2018. Hier tip ik enkele van deze boeken en ik geef er wat ideeën bij voor op school of thuis.

Een schildpad was zijn schildje kwijt
Marjet Huiberts & Carmen Saldana - Gottmer

Een schildpad was zijn schildje kwijt vriendschap kleuters

Ahh, wat een lief boek is dit, Een schildpad was zijn schildje kwijt! Een verdrietige schildpad zoekt overal naar zijn schild. Op de boerderij, bij de rivier, in het bos ... nergens heeft iemand zijn schildje gezien. De schildpad wordt nóg verdrietiger. Hij huilt uren lang. Zo zielig! Tot er een mooi, kleurig vogeltje tevoorschijn komt met een fantastisch idee. De schildpad krijgt niet alleen het allermooiste schild, maar ook een heel fijn vriendje én een hele familie. Wat een geluk!

Dit vertederende prentenboek van Marjet Huiberts (van We hebben er een geitje bij) past helemaal bij het thema vriendschap. Het verhaal dat op rijm geschreven is, leest fijn en de emoties van de schildpad komen er goed in naar voren. De paginagrote illustraties zijn helder, duidelijk en laten het gevoel van de schildpad goed zien. Een prachtig prentenboek dat je ook zeker moet onthouden voor de lente.

Activiteiten bij het boek

* De schildpad zoekt bij de geitenwei en in de varkensstal. Laat de kinderen meer dieren bedenken die op de boerderij wonen. Weten ze ook hoe de jongen van deze dieren heten? En welk geluid de dieren maken? Maak een woordweb of mindmap over 'de boerderij'.
* De schildpad zit op een stronk en huilt urenlang. Vraag de kinderen hoe hij zich voelt. Zijn zij ook wel eens verdrietig? Wanneer? Wat doen ze dan om weer vrolijk te worden? Houd een gesprek over 'verdrietig zijn'.
* De schildpad wringt zich in een oud konijnenhol. Nu lijkt het alsof hij weer een schild heeft. Geef de kinderen een afbeelding van een schildpad zonder schild. Plak deze op een vel papier. Laat ze een schild voor de schildpad maken. Ze mogen zelf bedenken hoe ze dit gaan doen. Leg volop materiaal klaar.
* Opeens hoort de schildpad een zacht gefluit. Wijs één kind aan dat een vogel is. Hij verstopt zich in het lokaal en 'fluit'. De groep wijst in de richting waar het geluid vandaan komt.
* Het vogeltje draagt takjes aan. Laat elk kind buiten een tak zoeken. Verzamel de takken in de kring. Seriëer ze op lengte en vergelijk ze met elkaar. Welke takken zijn kort en welke lang?
* Het werd lente. De vogel legt wel zeven eitjes in het nest. Verzamel zeven kunststof eieren en doe hier telactiviteiten mee.

Boer Boris en de olifant
Ted van Lieshout & Philip Hopman – Gottmer

Boer Boris en de olifant

Het nieuwste deel over boer Boris: Boer Boris en de olifant! Zoals we van Ted en Philip gewend zijn, is ook dit weer een heel verrassend verhaal. Deze keer is het thema 'vriendschap', passend bij de Kinderboekenweek.
Zusje Sam heeft een vriend gevonden: een oilfant. Ze wil hem heel graag houden, maar dat vindt boer Boris niet zo'n goed idee. Een olifant hoort immers niet op een boerderij. Sam bedenkt een plan en vermomt de olifant elke keer als een ander boerderijdier. Want als hij een varken is of een koe dan mag hij toch wel blijven?

Activiteiten bij het boek

* Boer Boris hangt de was op en dan ziet hij het! Wat schijnt daar door het laken heen? Speel een schimmenspel. Hang een wit laken op en zet een bouwlamp neer. Beeld een dier uit en laat de kinderen aan de andere kant van het laken raden welk dier het is.
* Boer Boris zegt dat de olifant niet mag blijven, want hij werkt op een boerderij. Vraag welke dieren op een boerderij wonen. Maak een woordweb over de boerderij.
* Sam vermomt de olifant als een haan. Laat de kinderen een grote olifant tekenen of geef ze een kleurplaat van een olifant. Vraag ze de olifant nu te vermommen. De kinderen kiezen een dier en tekenen kenmerken van dit dier op de olifant. De olifant wordt nu een haan, een varken, een koe, een kat, een zebra of ...?
* In het weiland trekt een treurige optocht voorbij. Ze zoeken de olifant. Verstop een olifant in het lokaal en laat de kinderen hem zoeken. Laat ze met een plaatsbepalend begrip benoemen waar ze hem vonden, bijvoorbeeld achter de kast.
* Sam heeft de olifant keer op keer verkleed. Sluit de Kinderboekenweek af met een verkleedfeestje. Alle kinderen mogen verkleed naar school komen! Doe op deze dag gezellige activiteiten.

Een hoop vrienden samen sterk
Kerstin Schoene - De Eenhoorn

Een hoop vrienden samen sterk

Dit prentenboek over vriendschap sprak me al meteen aan bij het zien van de kaft. Wat een mooie illustratie! In een hoop vrienden - samen sterk zit er 'iets' vast in de modder. De dieren proberen het eruit te trekken. Eerst alleen, dan samen. Steeds meer dieren komen helpen. De grote, de middelgrote en zelfs de kleine dieren. Als iedereen samenwerkt doet het opeens 'PLOP'! Een modderig nijlpaard komt tevoorschijn. Nu is het tijd voor de lezer om te helpen. Het beest moet schoon geschud worden! Dat lukt en het verhaal laat je zien dat je of je nu groot bent of klein, altijd kunt helpen.

Activiteiten bij het boek

* Houd een touwtrekwedstrijd. Kijk eens of het lukt om één iemand tegen meerdere anderen te laten trekken. Wat gebeurt er? Varieer in het aantal mensen dat aan elke kant van het touw staat.
* Neem de speelfiguren van dieren erbij. Vraag de kinderen ze te groeperen op 'groot', 'middelgroot' en 'klein'. Pak drie dieren van verschillende grootte en laat ze op een rij van groot naar klein zetten.
* Maak een modderig kunstwerk. Geef de kinderen een kleurplaat van een nijlpaard of laat ze zelf een nijlpaard tekenen. Maak het nijlpaard modderig door er bijvoorbeeld met een donkere kleur vingerverf op te kleuren.
* Houd een modderdag! Spuit met een tuinslang water in de zandbak of doe water in de zandtafel, zodat de kinderen volop met modder kunnen spelen.
* Bedenk een spel dat je alleen samen kunt spelen. Heb samen plezier. Denk aan tikkertje, verstoppertje, Schipper mag ik overvaren?, staarttikkertje.

Mientje de Koe trekt de wijde wereld in!
Lucia Hans - van Wijk & Benita van den Berg

Op een dag besluit Mientje de Koe haar vertrouwde wei te verlaten. Ze wil wat van de wereld zien! Onderweg komt ze verschillende dieren tegen. Deze nieuwe vriendjes willen graag mee op reis, maar dat geeft soms wel wat gedoe ...

Een bijzonder boek voor de Kinderboekenweek is Mientje de Koe. Dit boek is namelijk geschreven door een expert op kleutergebied: een kleuterjuf! In dit boek met verhalen over vriendschap wil zij ouders en andere opvoeders handvatten geven om hun kind sociaal vaardiger te maken. Elk verhaal bevat daarom een leefregel. Deze is blauwgedrukt. Een regel die voor de kinderen op school en leerkrachten vaak heel herkenbaar is, maar ook voor de ouders goed is om van op de hoogte te zijn. Denk aan 'samen spelen is pas fijn, als wij allemaal vriendjes zijn', heeft een vriendje soms verdriet, help hem dan als je het ziet', 'als ik met spelen stop, ruim ik alles netjes op'. De verhalen zijn rondom de leefregels geschreven en zijn allemaal op rijm. Ze zijn kort en de taal is heel begrijpelijk.

Activiteiten bij het boek

* Vertel een leefregel en lees hierna het verhaal voor. Horen de kinderen de leefregel, dan gaan ze staan.
* Houd na het verhaal een gesprek over het verhaal en over de leefregel. Vraag naar de ervaringen van Mientje de Koe en eigen ervaringen van de kinderen.
* Speel de leefregel uit met een toneelstuk. Doe dit eventueel eerst zelf. Laat bijvoorbeeld zien hoe het helemaal niet moet en vraag de kinderen hoe het wel moet. Het is ook erg leuk om dit met handpoppen te doen.
* Knutsel Mientje de Koe. De kinderen tekenen twee cirkels, verschillend in grootte, en knippen deze uit. Ze plakken ze op elkaar. Dit zijn de kop en het lijf van de koe. Ze geven de koe vlekken door met een spons zwarte of bruine verf te stempelen. Hierna knippen ze oren, een snuit, poten en een staart en ze geven de koe ogen. De koe wordt op een grasveld (groen papier) geplakt.
Tip! Maak er een groepswerk van door alle koeien samen in een weiland (op een vel Engels karton) te plakken.

Panda wil een vriendje
Jonny Lambert – Veltman Uitgevers

In Panda wil een vriendje van Jonny Lambert ontmoet je Panda, helemaal alleen in het bos. Hij wil graag een vriendje. Wanneer hij een andere panda ziet, vraagt hij zich af hoe hij vriendjes moet maken. Kunnen andere dieren dat hem leren? Op zijn pad ziet hij flamingo’s, maki’s, blauwvoetgenten en een pauw. Maar deze dieren kunnen hem niet echt helpen. Uiteindelijk hoeft hij zelf niks te doen. Terwijl hij zit te eten komt een andere Panda naar hem toe en is een vriendschap snel gemaakt!

Een prachtig vormgegeven boek met zilverkleurige pagina's met een warm verhaal over vriendschap, waarin je ontdekt dat het belangrijk is om bij jezelf te blijven.

Activiteiten bij het boek

* Houd een gesprekje over vriendschap. Hebben de kinderen vrienden en wat doen ze met hun vrienden?
* Kies een klasgenootje uit en doe samen de bewegingen die in het verhaal voorkomen: dans als de flamingo's, spring op en neer als de maki’s of marcheer als de blauwvoetgenten. Bedenk daarna een beweging die je samen doet.
* Knutsel een cadeautje voor je vriendje.
* Panda gaat op pad. Welke dieren komt hij tegen? Bedenk allemaal dieren.
* Op het eind van het verhaal eet Panda met een andere Panda samen. Kies een vriendje uit en speel samen een spelletje, bouw samen in de bouwhoek of maak samen een knutselwerkje.

Iedereen is welkom, wie je ook bent ...
Patricia Hegarty/Greg Abbott – Veltman Uitgevers

Wat een prachtige titel voor een prentenboek Iedereen is welkom, wie je ook bent ... Het verhaal begint met een muis, die midden in het bos staat te dromen over een groot huis. Hij ontmoet een kikker, die zijn vijver kwijt is. Muis ontvangt hem met open armen en samen bouwen ze een huis. Terwijl ze aan het werk zijn, komen er steeds meer dieren bij. Iedereen is welkom, het maakt niet uit wie ze zijn. Konijnen en een grote beer… samen tillen ze mee. Aan het eind is het huis klaar en wonen alle dieren gezellig bij elkaar!
Het verhaal is speels neergezet op pagina’s van verschillend formaat. De stukjes rijmen, zodat kinderen uitgelokt worden om zelf een zin ‘af te maken’ met een rijmwoord. De illustraties zijn lief, in zachte kleuren zijn de dieren getekend. Ware pareltjes. Het boek kan uitstekend als uitgangspunt dienen voor als er een nieuwe leerling in de groep komt. Iedereen is toch welkom in de groep?

Activiteiten bij het boek

* Het verhaal begint met een muis. Hij ontmoet kikker. Kijk met de kinderen welke dieren er aansluiten. Kunnen ze de dieren allemaal onthouden?
* Ook jij mag een huis gaan bouwen. Hoe ziet jouw droomhuis eruit? Laat kinderen hun droomhuis tekenen, knutselen met kosteloos materiaal of bouwen in de bouwhoek.
* Het verhaal is rijmend. Bied een rijmwoord aan. Kunnen de kinderen hierop rijmen. Suggesties: muis, beer, mus, vos, das.
* Houd een gesprek over hoe je eruit ziet, dat iedereen verschillend is, over de kwaliteiten die iedereen heeft. Dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet, dat iedereen zijn bijdrage kan leveren.
* Benoem de kamers in huis. Maak een kamer voor een dier van een schoenendoos en stapel de dozen op elkaar tot een huis.
* Geef de kinderen een fotolijstje en laat ze hier al hun vrienden in tekenen. Schrijf erbij: Iedereen is welkom.
* Laat kinderen op zoek gaan naar foto’s van mensen en hiervan een collage maken. Hoe zien ze eruit?

De nacht van de vallende ster
Amy Hest & Jenni Desmond - Lemniscaat

Nijn heeft een blauw huis en Hond een rood huis. Ze wonen allebei aan een andere kant van het hek. Ze zien elkaar vaak, maar geen van beiden zegt 'hallo' of 'hoi' of 'Leuk om je te zien.' Nijn zou het leuk vinden als Hond een fijne vriend krijgt en Hond zou het gezellig vinden voor Nijn als ze een vriend krijgt.
Op een nacht kijken Hond en Nijn naar de sterren. Ze zien een vallende ster. Ze gaan beiden terug naar hun huis en denken na. Ze denken lang na. En dan ... gaan er twee deuren tegelijk open. Nijn en Hond worden allerbeste vrienden.

De nacht van de vallende ster is een lief en warm boek over vriendschap. Het boek is duidelijk geschreven. Wat hij het ene dier gebeurt, gebeurt bij het andere ook, wat voor de kinderen voor voorspelbaarheid zorgt. Ze vinden het altijd leuk als ze al weten wat er gaat gebeuren. Nijn en Hond worden uiteindelijk vrienden en dan klopt het hele verhaal. Een mooi verhaal dat helemaal past bij de Kinderboekenweek 2018.

Activiteiten bij het boek

* Nijn en Hond wonen allebei aan een andere kant van het hek. Leg twee vellen groen Engels karton in de kring. Dit zijn de tuinen van Nijn en Hond. Zet er een hek tussen. Laat de kinderen de ene tuin inrichten met bloemen of bomen en laat ze de andere tuin hierna op precies dezelfde manier inrichten.
* Binnen staan een tafel om aan te eten, een bed om in te slapen en een lamp om bij te lezen. Zet poppenhuismeubels in de kring. Leg een bruin vel papier neer. Laat de kinderen het huis van Nijn inrichten. Vertel ze waar wat moet staan of laat ze dit doen aan de hand van een plattegrond. Teken deze voorafgaand aan deze activiteit.
* Nijn heeft een blauw huis en Hond een rood huis. Laat de kinderen blauwe en rode voorwerpen verzamelen.
* Seizoenen komen. Seizoenen gaan. Vraag de kinderen welke seizoenen er zijn. Hoe ziet het er buiten uit in deze seizoenen? Hoe zouden de tuintjes van Nijn en Hond er dan uitzien? Leg enkele voorwerpen die bij één van de seizoenen passen in de kring en laat de kinderen vertellen wat bij welk seizoen hoort.
* Hond en Nijn kijken naar de sterren. Leg sterren in de kring en doe hier telactiviteiten mee. Eén ster is een vallende ster. Haal deze ster weg. Hoeveel sterren zijn er nu nog?
* Nijn en Hond zijn de allerbeste vrienden. Houd een gesprek over 'vriendschap'. Heb jij een allerbeste vriend? Wat doe je met een allerbeste vriend?

Kever en de beer
Patricia Hegarty/Carmen Saldana – Veltman Uitgevers

Wat doe jij als je onverwacht bezoek krijgt? In Kever en Beer krijgt Beer bezoek van Kever, die onderdak zoekt. Maar Beer wil een dutje doen en probeert de onverwachte gast weg te jagen. Helaas, lukt dat niet één, twee, drie. Uiteindelijk is het de oude wijze Uil die raad heeft. Hij kent wel iemand die de Kever graag onderdak geeft.

Het thema vriendschap staat in Kever en Beer centraal. Het verhaal is op rijm verteld, waarbij enkele uitroepen vetgedrukt eruit springen. De illustraties zijn prachtig. De grote beer en het kleine rode kevertje komen goed tot hun recht

Activiteiten bij het boek

* In het bos klonk een zoemend geluid. Kun jij zoemen? Welke geluiden kun je nog meer maken?
* Een kleine gestreepte Kever landde op Beers snuit. Kijk in het boek waar Kever is en benoem zijn plaats met een plaatsbepalend begrip. Oefen daarna de plaatsbepalende begrippen: op, in, onder, boven, tussen, over, achter, voor enz.
* Kever wil graag in de vacht van beer kruipen. Bedenk waar jij graag ‘in’ wil kruipen.
* Teken een kever met zwarte wasco. Kleur de Kever daarna met waterverf in.
* Geef de kinderen een woord waarop ze kunnen rijmen.
* Beer heeft een warme vacht. Wat doe jij om het warm te krijgen?



Liedjes en versjes

Kinderen voor Kinderen

 

De liefste - versje
Als je vindt - hij is de liefste
en de knapste van de klas
en hij draagt de leukste kleren
en de allermooiste jas
en hij heeft de mooiste ogen
en het aller-leukste haar
en hij zegt de liefste dingen
en doet nooit gemeen of raar
en hij heeft de sterkste handen
en de allermooiste stem
nou dan ben je - 'k weet het zeker
toch wel echt verliefd op hem!
Uit: Het grote versjesboek

We maken een kringetje - liedje
We maken een kringetje
van jongens en van meisjes
we maken een kringetje
van tralala
maak nu een buiging
maak nu een buiging
bij de hand, bij de hand
neem je vriendje bij de hand 2x.

Er zat een klein zigeunermeisje - liedje
Er zat een klein zigeunermeisje
huilend op een steentje
huilend, huilend, heel de dag alleen
sta op, meisje lief
en droog je traantjes af
en kies een kindje (vriendje) uit de kring
waarmee je dansen mag.

Vriendjes
Jij bent groot,
jij bent klein
wij kunnen heel goed vriendjes zijn
ik ga dansen en ik doe mee, wij doen alles met z'n twee.
Variatie: springen, lopen..

Blij met jou - versje
Een vis is blij met water
een trein met een station
een aapje met bananen
een ijscoman met zon
een plant is blij met regen
een baby met zijn pap
een ridder met zijn degen
een clowntje met een grap
een kip is blij met eitjes
een Eskimo met kou
een bloempje met de bijtjes
en ik ben blij met JOU!
Uit: Het grote versjesboek

Vriendinnetje - liedje
Vriendinnetje dinnetje dinnetje
vriendinnetje mijn koninginnetje
er is niet één ander kind
dat ik zo aardig vind.
Vriendinnetje dinnetje dinnetje
vriendinnetje mijn koninginnetje
en als ik later trouw
trouw ik natuurlijk met jou!
Uit: Het Li-la-liedjesboek van Schatkist

Allerbeste vriend - liedje
Jij bent m'n beste vriend
m'n allerbeste vriend
en altijd zijn we samen
want bij jou vind ik het fijn
Jij bent m'n beste vriend
m'n allerbeste vriend
we zullen altijd vrienden zijn.
Uit: Het Li-la-liedjesboek van Schatkist


Ideeën voor de hoeken

De bibliotheek
Maak een bibliotheek in de klas. Hier kunnen kinderen in werken en kinderen boeken komen lenen. Zorg voor veel boeken, pasjes, een scanapparaatje, een computer of toetsenbord.
Zet een tafeltje met stoelen of zitzak in de bieb, zodat de kinderen er ook lekker kunnen lezen.

Leeshoek
Gezellig, een leeshoekje in de klas waarin je even weg kunt duiken in een boek. Leg een zitzak, kussens of matras in de leeshoek en zet een aantal boeken overzichtelijk neer.

In het herfsthol
Wij werken tijdens deze Kinderboekenweek met het project Twee vechtende eekhoorntjes van Kleuteruniversiteit. Het project is gebaseerd op het gelijknamige boek. Dit fantastische boek gaat over vriendschap (en ruzie maken) en speelt zich af in de herfst. Voor de Kinderboekenweek maken we een herfsthol in het lokaal. Hierin kunnen de eekhoorns Reinier en Eduard (de hoofdpersonages uit het boek) gezellig samen spelen, voedsel verzamelen en slapen.

Hang een doek over een tafel, gebruik een kleine tent of grote doos. Maak hier het herfsthol van. Leg herfstvruchten bij het herfsthol en spullen om eten klaar te maken zoals potten en pannen, een fornuis of nepvuur, lepels en borden. Zorg voor verkleedkleding of hoofdbanden zodat de kinderen kunnen spelen dat ze eekhoorn zijn.

Tip! Voeg de Wintermaaltjes aan de hoek toe. De eekhoorns tellen herfstvruchten en leggen een wintervoorraad aan.

Logeren
Maak een hoek waarin de kinderen gaan logeren. Ze gaan zogenaamd bij hun vriendje logeren. Zorg voor een bed, een koffer en spullen die je nodig hebt als je gaat logeren. De kinderen pakken de koffer in en logeren in de logeerhoek.
Je kunt ook de groepsknuffel uit logeren laten gaan. Hij komt logeren in de huishoek. De kinderen 'wonen' hier en de groepsknuffel komt op bezoek. De kinderen maken alles gereed voor het bezoek. Ze bakken bijvoorbeeld een lekkere taart en maken de logeerkamer in orde. Ze helpen de knuffel ook met het inpakken van zijn koffer.


Knutselen

Mijn vriend
Laat de kinderen zichzelf tekenen met een zwarte stift. Daarna tekenen ze een vriendje. Ze kleuren de tekeningen met kleurpotlood in. Laat ze een rand van plakfiguren plakken of plak de tekening op een mooi stuk papier, zoals cadeaupapier of scrapbookpapier, zodat er een fleurige rand ontstaat. Hang de portrerren op.

Vriendenslinger
Print voor elk kind een contour van een jongen of meisje. De kinderen kleuren deze contour in of versieren hem met mooie patronen. De contouren worden uitgeknipt en de jongens en meisjes worden naast elkaar op het prikbord of voor het raam gehangen. Er ontstaat een fleurige vriendschapsslinger.
--> Ga naar de uitleg en de sjablonen

Vriendschapsbandjes
Leg de kinderen uit hoe vingerhaken, punniken of scoobie-doo werkt. De kinderen maken hierna een armbandje. Ze kunnen het armbandje aan hun vriendje geven of samen met een vriendje hetzelfde armbanje maken.

Wij passen bij elkaar!
Print voor elk kind een leeg puzzelstuk. De kinderen tekenen hier zichzelf op (in het geheel of alleen het gezicht). De tekeningen worden ingekleurd of geverfd. Hang de werkjes daarna als één grote puzzel op in het lokaal en hang er een mooie spreuk boven zoals: wij passen bij elkaar!
--> Download het puzzelstuk

vriendschap puzzelstuk



Downloads voor de Kinderboekenweek

Gratis! Download bij 'Twee vechtende eekhoorntjes'

Deze Kinderboekenweek gaan wij aan de slag met het project Twee vechtende eekhoorntjes van Kleuteruniversiteit. Voor iedereen die ook met dit project werkt, maakte ik deze gratis download.

De download bevat dobbelbladen waarin de neefjes Eduard en Reinier naar de dennenappel racen. Wie krijgt hem het eerst te pakken? De kinderen oefenen het synchroon tellen, de getalbeelden op de dobbelsteen, het maken van eenvoudige optelsommen, het herkennen van getalsymbolen, het omgaan met een wedstrijdelement en de kleuren.

Print een dobbelblad naar keuze voor elk kind, zodat de kinderen de vakken in kunnen kleuren of lamineer de bladen / steek ze in een hoesje. De kinderen leggen nootjes op de vakken en de bladen kunnen vaker gebruikt worden én hoeven niet zo vaak geprint te worden.

Veel plezier!

--> Download de dobbelbladen bij 'Twee vechtende eekhoorntjes'

Vriendjes! - dobbelbladen

1 - Gooi met de dobbelsteen en ga naar je vriendjes! De kinderen gooien met de dobbelsteen, tellen de ogen en kleuren net zoveel stippen als ogen. Ze gaan door tot ze bij de vriendjes op het hinkelpad zijn.
Tip! Lamineer het dobbelblad of stop het in een plastic hoes. De kinderen lopen met een (Playmobil)poppetje over het pad.

--> Download het dobbelblad

vriendschap kinderboekenweek kleuters

2 - Lamineer het spelblad of steek het in een hoesje. De kinderen gooien met de dobbelsteen. Ze bedekken het getal dat ze gooien met een knoop, fiche of diamant. Ze gaan door tot alle hartjes bedekt zijn.
Er zijn twee niveau's:
- dobbelen met één dobbelsteen (de getallen één tot en met zes)
- dobbelen met twee dobbelstenen (de getallen twee tot en met twaalf)

--> Download de dobbelbladen

Vriendschap - letterbladen

Ga op zoek naar de 'v' van vriendschap. Deze download bevat twee werkbladen. Eén waarbij de kinderen de letter v herkennen tussen andere letters en één waarbij ze goed luisteren naar de beginklank in een woord. Is dit de v-klank of niet?

--> Download de letterbladen

Groepjes maken - kaartjes voor samenwerkend leren

Handige kaartjes voor het maken van groepjes. Met deze kaartjes vorm je snel tweetallen, drietallen of viertallen. De kinderen gaan op zoek naar hun 'maatje(s)'. Het toeval bepaalt bij wie ze in het groepje komen. De groepjes zullen elke keer van samenstelling verschillen.
Print de kaartjes dubbelzijdig, knip ze uit en lamineer ze. Leg ze in je lokaal, zodat je ze altijd kunt gebruiken.

--> Download de kaartjes 'groepjes maken'

Gratis! Getalkaarten bij 'Rikki en zijn vriendjes'

Voor Kleuteruniversiteit maakten wij een project en een spellencircuit bij Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Speciaal voor de Kinderboekenweek maakte ik een gratis download met getalkaarten. Leuk ter aanvulling op deze pakketten!

--> Download de getalkaarten op de site van Kleuteruniversiteit
de getalkaarten komen er spoedig aan! Houd de site in de gaten.

Hier vind je enkele ideeën met deze kaarten:
* Deel de kaarten uit. Vertel de kinderen dat zij vriendjes van Rikki zijn. Kunnen ze in de volgorde van de getallenrij gaan staan? Als de rij gevormd is, geef je de vriendjes opdrachten, zoals: vriendje vijf zwaait, vriendje acht draait een rondje, vriendje zeven geeft vriendje drie een hand.
* Print de kaarten twee keer. Deel ze aan de kinderen uit. Vraag ze op zoek te gaan naar hun maatje (het kind met hetzelfde getal). De maatjes mogen samen spelen tijdens de werkles.
* Geef elk kind een getalkaart. De kinderen gaan staan. Neem een getal in gedachte. Geef hierna aanwijzingen:
- het getal is meer dan vier (de kinderen met een getal lager dan vier, gaan zitten).
- het getal is lager dan vijftien (de kinderen met een getal hoger dan vijftien gaan zitten).
- het getal is een buurgetal van zes (vijf en zeven blijven staan).
- na dit getal komt acht (zeven blijft over).
* Laat de kinderen de getalkaarten in de volgorde van de getallenrij neerleggen. De kinderen zijn konijnen. Ze springen langs de getallen. Geef ze opdrachten zoals 'sla de vijf over', 'spring met sprongen van twee', 'spring achteruit en tel daarbij terug'.
* Geef elk kind een getalkaart. Ga naar de speelzaal en maak twee groepen. Houd een wortelsoeprace. Van elke groep rent het eerste kind naar de overkant. Hier doet hij evenveel oranje dopjes als het getal op zijn kaart in een pan, dan rent hij terug en tikt het volgende kind aan. Hij rent naar de overkant. Ga zo verder. Jij controleert bij de pan of de dopjes juist geteld worden.
* Maak een rekenhoek met de getalkaarten en wortels. De kinderen leggen het juiste aantal wortels (of oranje dopjes) bij elke kaart. Vraag waar de meeste wortels liggen en waar de minste. Kunnen de kinderen de groepjes wortels in de volgorde van de telrij leggen?
* Leg de getalkaarten in de rekenhoek of huishoek. Zorg voor een groot vel bruin papier. Rikki houdt ontzettend van wortels. Hij heeft ze in zijn moestuin gezaaid. Laat de kinderen wortels op het bruine vel papier 'zaaien'. Ze doen dit aan de hand van de getalkaarten. Hierna mag een ander kind wortels oogsten. Hij pakt één getalkaart en pakt dit aantal wortels.
* Rikki maakt wortelsoep. Tover de huishoek om tot het huis van Rikki. Zorg voor keukenspullen, een grote pan en wortels. De kinderen trekken een getalkaart en doen dit aantal wortels in de pan voor de soep.

Dubbeldobbel

Speel het spel dubbeldobbel. De kinderen gooien de dobbelsteen en kleuren het boek dat boven het getal dat ze gegooid hebben staat. Er wordt opnieuw gedobbeld en gekleurd. Uit welke rij worden de meeste boeken gelezen?
De download bevat het spel in verschillende niveaus: met de getalbeelden van de dobbelsteen, met getalsymbolen en met de getalsymbolen door elkaar.

--> Download dubbeldobbel

dubbeldobbel Feest!

Kleurplaat Twee vechende eekhoorntjes

--> Download de kleurplaat





facebook juf Anke