lesidee kleuters juf anke
  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Leuke downloads
  • Gymles


Lesideeën voor kleuters | Sprookjes

Tips bij het thema
* Lees elke dag een (deel van) een sprookje voor. Wanneer je weinig tijd hebt, doe je dit tijdens het fruit eten. Marianne Busser en Ron Schröder hebben erg leuke sprookjesboeken voor kleuters geschreven.
* Start een kringactiviteit met:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de slimste van het land?
Sneeuwwitje wil graag de slimste worden. Daarbij moeten de kinderen haar helpen. Bedenk een reken- of taalactiviteit die Sneeuwwitje zogenaamd moet kunnen. Bijvoorbeeld tellen of rijmen.
* Sluit het thema af met een gezellige sprookjesspeurtocht door de wijk / het dorp. Kijk voor een volledig uitgewerkte tocht onder het tabblad 'downloads'.


Sprookjespakket met lesideeën

sprookjes

Voor Kleuteruniversiteit schreven Els en ik lesideeën bij de sprookjes Roodkapje, Hans en Grietje en Sneeuwwitje. Deze ideeën zijn gebundeld in een bijna 200 pagina's tellend pakket. Het pakket bevat reken- en taalactiviteiten, ideeën voor een spelles, ideeën voor de hoeken, knutsels en allerlei leuke extra's, zoals een Sneeuwwitjetocht door de wijk en kaartjes met diamanten om het tellen en de getalsymbolen te oefenen. Kortom, een zeer compleet pakket waar je zo een aantal weken mee aan de slag kunt.
De sprookjes zijn ook afzonderlijk van elkaar verkrijgbaar.
--> Bekijk het pakket

Kringactiviteiten sprookjes

Taalactiviteiten

Het mandje van Roodkapje - geheugen
Vul een mandje met wat spullen. Dit kunnen de spullen uit het sprookje 'Roodkapje' zijn, maar het mogen ook dingen zijn die op dat moment goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen of bij het thema waar je mee bezig bent. Bijv. spullen van de herfst, etenswaren, dieren etc.
Bekijk met de kinderen wat er in het mandje zit. Vervolgens leg je de spullen uit het mandje een bepaald aantal minuten op tafel of op de grond. De kinderen morgen ernaar kijken. Dan gaan de spullen in het mandje met een theedoek erover heen. Wat zat er in het mandje?

Een variant hierop is 'wat is weg?' De spullen uit het mandje liggen in de kring. De kinderen doen de ogen dicht en jij bedekt één voorwerp of haalt het weg. Wat is weg?

Het mandje van Roodkapje - fonemisch bewustzijn
Vul een mandje met allerlei spullen. Bekijk de spullen met de kinderen. Met welke letter begint dit? Kunnen we het woord klappen? Hoeveel stukjes heeft dit woord? Kunnen we een zin met dit woord bedenken? Welk woord is het langst? Kunnen we de voorwerpen in hoepels leggen, we sorteren ze op het aantal woordstukjes (klappen).

Het mandje van Roodkapje - letter van de week
Stop, zonder dat de kinderen het zien, een voorwerp dat met de letter van de week begint in het mandje. Eén kind is Roodkapje en mag het mandje vasthouden. Dat kind loopt of huppelt door de kring, terwijl de klas het 1ste couplet zingt van "Zeg Roodkapje waar ga je henen?"

Zeg Roodkapje waar ga je henen?
zo alleen, zo alleen
zeg Roodkapje waar ga je henen
zo alleen.

Vervolgens mogen de kinderen in de klas vragen stellen die met ja of nee beantwoord moeten worden. Bijv. "is het een dier?" "kun je ermee spelen?" De kinderen mogen maximaal 10 vragen stellen. Kan de klas raden wat er in het mandje zit?

Woorden met de r van roodkapje: rietje - roos - riem - rok - rapport - racket - ring - raam (van de lego) - rieten mandje - rits - radio - raket - raceauto - ranja
Woorden met de s van sprookje: slang - snoep - stok - spiegel - stift - soep - stoel (uit het poppenhuis) - symbooltje (van het werkbord) - sinaasappel - slagroom - servet

Hans en Grietje - rijmen
Knibbel, knabbel, knuisje,
wie knabbelt daar aan mij ......?


Verzin allerlei rijmpjes met knibbel, knabbel ....
De kinderen vullen het rijmwoord in.
Enkele ideeën:

Knibbel, knabbel, kokje,
wie knabbelt daar aan mijn hokje?

Knibbel, knabbel, scheurtje,
wie knabbelt daar aan mijn deurtje?

Knibbel, knabbel, spekje,
wie knabbelt daar aan mijn hekje?


Woordweb / Mindmap
Maak met de kinderen een woordweb rondom sprookjes. Waar denken de kinderen aan als het over sprookjes gaat? Wat hoort er allemaal bij sprookjes? Dit kan van alles zijn! Denk maar eens aan de figuren die in de sprookjes voorkomen, de huizen waar ze in wonen, de attributen als een mandje, appel, spiegel, koets, de verschillende sprookjes en wat daarin gebeurt etc.

De gouden bal - woordenschat
Zoek een mooi balletje dat je goud kunt spuiten of misschien al goud is. Doe hier in de kring een spel mee.
Woordenschatspel: Jij noemt het eerste deel van een aangeboden woord, bijvoorbeeld woorden rondom de herfst. Je zegt ei-. Je gooit de bal naar een kind. Dat kind maakt het woord af, ei-kel.
Dat kind noemt het eerste deel van een woord, bijv. bol- en gooit de bal weg. Het kind dat vangt zegt bol-ster.
Spelen met een gouden bal is ook erg leuk tijdens een gym- of spelles.

De gouden bal - rijmen
Zoek een mooi balletje dat je goud kunt spuiten of misschien al goud is. Doe hier in de kring een spel mee.
Rijmspel: zeg een woord, rol de bal naar een kind. Dat kind bedenkt een rijmwoord rolt de bal naar een volgend kind dat ook weer een rijmwoord bedenkt, net zolang tot we op dit woord uitgerijmd zijn. Bedenk dan een nieuw woord.

Alle vogels vliegen
Vertel iets uit een sprookje. Iets wat waar is, of iets wat grote onzin is. Wanneer je iets vertelt wat waar is (Sneeuwwitje lag in een glazen kist), gaan de kinderen staan en mogen ze vliegen. Wanneer je onzin vertelt (Sneeuwwitje had 10 dwergen), blijven de kinderen zitten.

Rekenactiviteiten

Klein Duimpje - classificeren
En natuurlijk de 7-mijls laarzen! Verzamel verschillende soorten schoeisel in de klas. Denk aan: laarzen, klompen, badschoenen, slippers, kaplaarzen, sandalen, gympen, wandelschoenen, voetbalschoenen enz. Benoem de verschillende soorten schoenen.
Leg de schoenen op een grote hoop. Classificeer ze vervolgens op kenmerk, bijv. veterschoenen, klittenbandschoenen of op winter- en zomerschoenen. Leg de schoenen die eenzelfde kenmerk hebben bij elkaar of in een hoepel.
Hoeveel schoenen liggen er in de kring? Hé, hoe kan dat? Met hoeveel kinderen zijn we? Dan liggen er toch te veel schoenen?
Hoeveel paar schoenen zijn er?

Klein Duimpje en de 7 mijls laarzen - tellen met sprongen van 2
Nodig: grote laarzen of klompen.

Neem grote laarzen of klompen mee. Deze laarzen zijn bijzonder, ze kunnen namelijk hele grote stappen zetten. Ze tellen niet van 1, 2, 3, 4, maar ze tellen 2, 4, 6, 8, 10. Oefen dit met de kinderen. Dit kan door bijv. 1 zachtjes te zeggen, dan 2 heel hard, 3 weer heel zacht, 4 weer hard, 5 zacht, 6 hard etc. Sommige kinderen zullen zelf al kunnen tellen met sprongen van 2.
Dan mag één van de kinderen de grote laarzen aan. Dat kind mag kiezen of hij/zij gewoon wil tellen of met sprongen van 2. Het kind stapt door de kring en telt zijn stappen (met sprongen van 2). Herhaal dit een aantal keer.
Afsluitend spel: de kinderen hebben de ogen dicht. Jij maakt stappen met de laarzen of klompen (hard). Hoeveel stappen hebben de kinderen geteld?

Stappenpad
Misschien heb je een rubberen puzzelmat in de klas waar cijfers op staan. Hier kun je een stappenpad van leggen van 1 tot en met 9. Dit is een leuke activiteit om met de jongsten te doen. Maak samen het stappenpad en laat de kinderen eroverheen lopen, terwijl ze tellen.

Hans en Grietje - seriëren
Voorbereiding: Alle kinderen mogen van thuis 1 takje meenemen of op de speelplaats een takje gaan zoeken. Als iedereen een takje heeft kan de activiteit beginnen.

Van lang naar kort
Wie zou het langste takje hebben? Hoe kunnen we dat te weten komen? Wie heeft het kortste takje? Leg met de kinderen een rij van lang naar kort. Elk kind mag om de beurt zijn takje in de rij leggen. Liggen de takjes goed op volgorde? Hoeveel takjes zijn er? Welke zijn ongeveer even groot?

Van dik naar dun
Welke takjes zijn dik? Welke takjes zijn dun? Welk takje zou Hans kunnen gebruiken om de heks te laten voelen? Waarom juist dat takje? Kunnen we de takjes op volgorde leggen van dik naar dun?

Hans en Grietje - tellen tot 10
Nodig: 10 kiezelsteentjes

Leg de kiezelsteentjes op een hoopje in de kring. Hoeveel zouden het er zijn? De kinderen mogen raden. Hoe kunnen we nu zeker weten hoeveel het er zijn? Tellen! Wie kan de steentjes tellen? Gebeurt het tellen op een handige manier?
Leg de 10 steentjes op een rij. We tellen ze nog een keer. Kunnen we ook terugtellen, van 10 naar 0?
Nu spelen we een spelletje met de stenen. Er liggen 10 stenen. De kinderen doen de ogen dicht en jij pakt wat stenen weg. Hoeveel zijn er weg?
Nog leuker: gebruik in plaats van stenen stukjes brood. De kinderen doen de ogen dicht en ondertussen komt er een vogeltje dat wat stukjes opeet (net als in het sprookje). Hoeveel kruimels heeft de vogel gegeten?

Doornroosje - tellen tot 100
Doornroosje sliep 100 dagen en nachten. 100... is dat veel? Zullen we eens proberen samen tot 100 te tellen?
Tel daarna verkort, met sprongen van 10. Schrijf de getallen op ronde vouwblaadjes en leg deze in de kring. Telkens als je met sprongen van 10 tot 100 telt kan er een kind meespringen langs de vouwblaadjes.

Klein Duimpje / Hans & Grietje - oriënteren en lokaliseren
Een speurtocht over de speelplaats!
Voorbereiding: maak foto's van verschillende plaatsen op de speelplaats. Maak foto's van bovenaf, foto's van onderaf, foto's van heel dichtbij. Fotografeer bijvoorbeeld een knikkerpotje, een deel van een speeltoestel, een stuk van de deur, een stuk van een raamschildering, een prullenbak etc. Druk de foto's af (in grijswaarde en klein is al goed).

De kinderen gaan in tweetallen naar buiten. Ze krijgen één foto mee en gaan op zoek naar de plaats waar de foto gemaakt is. Als de kinderen deze plek gevonden hebben krijgen ze een nieuwe foto. Ga zelf buiten op een centrale plek staan, zodat de kinderen bij jou een nieuwe foto kunnen halen. Wanneer groepjes al veel foto's gehad hebben, kun je de foto's die je zelf hebt zo neerleggen dat de kinderen zelf de foto kunnen pakken die ze nog niet gehad hebben.
Bespreek achteraf in de kring welke plekken de kinderen gevonden hebben.

7 In de cijfermuur
Het getal 7 kom je in verschillende sprookjes tegen. De 7 mijls laarzen, 7 dwergen, 7 geitjes...
Welk getal staat er daarom centraal tijdens het thema sprookjes?
Ja, de 7! Start met een kringactiviteit rondom de 7. Hoe ziet de 7 eruit? Kunnen de kinderen spullen in de klas vinden met een 7 erop of met als aantal 7? Verzamel de spullen in de kring.


7 scharen, 7 symbooltjes, 7 bekers...

Dans de 7-sprong. Je vindt dit liedje onder het menu-item 'vakgebieden', 'rekenontwikkeling' en 'gymles', 'bewegen op muziek'.

Zoek gedurende de week naar de 7 in en om de school. Maak foto's voor de cijfermuur.
Werk in het sprookjeswerkboekje rondom de 7. Deze vind je bij de downloads.


De kleuters van juf Els zoeken de 7. Lieveheersbeestje met 7 stippen, 7 handen erbij.
7 Kinderen staan op het getal 7 van het hinkelpad.

Wolf en de 7 geitjes - plaatsbepalende begrippen
Bij dit sprookje passen natuurlijk verstopspelletjes! Verstop een voorwerp in de klas. Eén leerling mag het voorwerp verstoppen, terwijl de andere kinderen de ogen dicht doen. Nu mag een ander kind gaan zoeken. De leerling mag aanwijzingen geven als 'dichtbij', 'boven', 'in', 'op', 'tegenover'. Als je deze begrippen goed wilt oefenen, kun je ook zelf de aanwijzingen geven en de klas laten raden. Later kan de klas dan aanwijzingen geven.

De 7 geitjes - tellen en getallen herkennen
Voorbereiding: Zoek op internet een leuke afbeelding van een geitje. Print 7 of 8 (moeder) geitjes uit. Schrijf naast elk geitje een getal (1 t/m 7 of 8) en knip ze uit.

Leg de geitjes in de kring. Hoeveel geitjes zouden dit zijn? Kunnen we ze op volgorde leggen van 1 naar 7/8? Kunnen we de geitjes ook tellen met sprongen van 2?
Kunnen we ook achteruit tellen?
Nu klopt de wolf aan de deur. De geitjes worden bang. Eén geitje verstopt zich alvast. Draai dit geitje om, terwijl de kinderen de ogen dicht hebben. Wel geitje heeft zich al verstopt?
Maak het moeilijker door de getallen door elkaar in de kring te leggen en dan een geitje te verstoppen.

--> Download de cijferkaartjes 1 t/m 7

Telspelletjes met geitjes - tellen tot 30, getallen herkennen en de telrij
Voorbereiding: Download de cijferkaartjes met geitjes, te vinden onder de beschrijving van deze activiteit. Print net zoveel kaartjes als het aantal kinderen dat je in de klas hebt. Lamineer de kaartjes.

Let op, wanneer je veel kinderen in je klas hebt, gebruik je voor deze activiteit dus ook hoge getallen. Geef de oudste kleuters de hoogste getallen.

Geef elk kind een geitje en doe hier telactiviteiten mee als:
* De kinderen zitten aan tafel. Iedereen krijgt een geitje. De kinderen krijgen de opdracht om in de kring te komen zitten op de juiste volgorde. Geitje 1 moet naast de juf zitten, daarnaast geitje 2, dan 3 etc. en het laatste geitje, geitje nummer... zit ook weer naast de juf. De kinderen zullen naar je toe komen om te vragen waar ze moeten zitten. Vertel ze dat ze hulp mogen vragen van klasgenootjes. Jij zegt niks! Er zullen altijd kinderen zijn die gaan regelen!
Als iedereen zit vertellen de kinderen één voor één welk getal ze hebben en steken dit omhoog. Zitten we allemaal goed? Zo niet, welke kinderen moeten nog wisselen?
Speel het spel nog een keer!



* De kinderen zitten in de kring en hebben hun cijferkaartje vast.
De kinderen doen de ogen dicht. Jij tikt één kind aan. Dit kind wordt opgegeten door de wolf en mag zich in de klas verstoppen. Dan mogen de kinderen weer kijken. Welk getal is verdwenen? De kinderen moeten gaan tellen of naar hun eigen getal kijken en verder-/terugtellen om dit te weten te komen. Wanneer de kinderen een getal noemen kijken we of het geitje terug komt. Wordt het juiste getal genoemd, dan is het geitje gered uit de buik van de wolf en komt het weer in de kring zitten.
Breid dit uit door meerdere kinderen in één ronde aan te tikken. Zij verdwijnen en wanneer hun getal genoemd wordt, komen ze terug in de kring.
* Jij neemt een getal in gedachten. In dit voorbeeld 18. De kinderen gaan allemaal op hun stoel staan, met hun cijferkaartje zichtbaar in de hand. Ze mogen het geheime getal raden. Als een kind 20 raadt, zeg jij 'lager' en moeten alle kinderen die 20 of hoger dan 20 hebben gaan zitten. Nu raadt een kind 5. Jij zegt 'hoger' en alle kinderen die 5 of lager hebben gaan zitten. Wie raadt het getal?
Je kunt het spannend maken door te zeggen dat de kinderen het getal moeten raden, voordat er nog maar één kind over is. Wanneer er nog maar één kind staat, heeft dit kind natuurlijk het juiste getal vast. Dan heb jij gewonnen. Raden de kinderen het getal eerder, dan wint de klas.
Zorg ervoor dat de kinderen hun getal goed zichtbaar vast blijven houden. Zo kunnen de kinderen de telrij en getalsymbolen tijdens dit spel goed oefenen.
--> Merk je of denk je dat de kinderen deze activiteit nog lastig vinden, speel dan eerst een keer het spel Kikker & Haas. Dit spel maakt de activiteit inzichtelijk.


De kinderen staan op de stoel met het cijferkaartje in de hand.

* De kinderen zitten in de kring (op volgorde van de getallen) en hebben hun geitje vast. Jij noemt een getal. Dit kind mag zijn/haar geitje in de kring komen leggen. Wanneer een kind zijn getal niet herkent of niet reageert, zullen de buren dit misschien wel opmerken. Je kunt immers tellen wie welk getal heeft.
* Tellen met sprongen van 2. Eerst mag geitje 2 in de kring komen liggen, dan geitje 4 etc.

--> Download de cijferkaartjes (t/m 36)

De 7 geitjes - aftelversje van 7 naar 1
Leer het onderstaande versje aan de kinderen.
(Dit is eigenlijk een liedje, als je de melodie kent kun je het liedje zingen).

7 Kleine geitjes alleen in huis
daar komt de wolf en moeder is niet thuis
hap, hap, hap wat een pech
geitje nummer één is weg.

6 Kleine geitjes alleen in huis
daar komt de wolf en moeder is niet thuis
hap, hap, hap wat een pech
geitje nummer twee is weg.

enz.

1 klein geitje alleen in huis
daar komt de wolf en moeder is niet thuis
Maar nu heeft de wolf verdriet
't laatste geitje vindt hij niet!

Ter ondersteuning kun je de 7 geitjes met getallen downloaden en uitprinten. Je legt de geitjes met de kinderen op de juiste volgorde in de kring en pakt tijdens het liedje telkens een geitje weg. De geitjes die opgegeten zijn stop je achter je rug. Later kun je elk geitje dat opgegeten wordt aan één van de kinderen geven. Hij/zij verstopt hem dan achter de rug. Na het liedje zeg je: 'Geitje 3 komt uit de buik van de wolf'. Het kind dat geitje nummer 3 heeft legt hem terug in de kring. 'Hé, daar is geitje nummer 6!' etc.

Muziek, drama & dans

Klein Duimpje en de broodkruimels, ritme
Strooi een aantal broodkruimels, in een rijtje, door de klas.
Klein Duimpje volgt het spoor van de broodkruimels. We kijken of hij langzaam of snel loopt.
Kijk hoe de broodkruimels liggen. Dicht bij elkaar? Ver van elkaar af? Is er tussen elke broodkruimel evenveel ruimte. Tik wat je ziet met de ritmestokjes of een trom. Laat verschillende kinderen het ritme van de kruimeltjes tikken. Leg de kruimeltjes wat verder uit elkaar en laat het ritme weer tikken. Klopt dit? Wat is er nu anders? Hoe klinkt het nu? Langzaam of snel? Sneller dan daarnet of juist langzamer? Leg de broodkruimeltjes nu heel dicht bij elkaar. Hoe klinkt het ritme nu?
Je kunt variatie aanbrengen door een patroon neer te leggen, bijv. 2 kruimels vlak bij elkaar, dan even niets, 2 kruimels een stukje uit elkaar en weer 2 kruimels vlak bij elkaar. Wie kan spelen wat hier ligt?
Misschien kan de hele klas wel meeklappen?

Dansen op Efteling muziek
Als je de liedjes van de Efteling op cd hebt, kun je hier gezellig op dansen. Ga naar de speelzaal en geef alle kinderen een lint van crêpepapier. Daar kun je het volgende mee doen:
* vrij bewegen
* dansen in de spiegel: maak tweetallen, een kind doet voor, het andere kind doet na
* de leerkracht doet voor, de kinderen doen na
* om de beurt van de ene kant van de zaal naar de andere kant huppelen / rennen, ondertussen bewegingen maken met het lint in je hand.

De parachute
Speel spelletjes met de ''gouden'' bal op de parachute!

Sprookjeshints
Beeld met de kinderen een sprookje uit.
Of speel sprookjeshints. Jij beeldt een figuur uit een sprookje uit en de kinderen mogen raden wat je uitbeeldt. Denk aan: reus, heks, kabouter, Klein Duimpje, Roodkapje, fee, oma, prinses, kikker, geitje. Misschien kunnen de kinderen zelf ook wat uitbeelden.
Als afsluiting mogen alle kinderen een sprookjesfiguur uitbeelden. Het is leuk om hierbij sprookjesmuziek op te zetten (bijv. Eftelingmuziek). De kinderen lopen door de klas en zodra de muziek stopt, beelden ze een sprookjesfiguur uit. De muziek gaat weer aan, de kinderen lopen en zodra de muziek stopt, mogen ze weer uitbeelden.

Wolf en de 7 geitjes - verstopspel
Stuur één kind naar de gang, de wolf. Laat alle kinderen zich vervolgens verstoppen. Spreek wel af dat de kinderen alles in de klas gewoon laten staan!
De wolf komt binnen en gaat de geitjes zoeken. Wanneer de wolf een geitje ziet, tikt hij dat kind zachtjes aan. Dat kind komt vervolgens rustig tevoorschijn en gaat op zijn stoel zitten. Zo is het meteen duidelijk welke kinderen nog niet gevonden zijn en blijft het rustig in de klas.
Bij mij in de klas was dit spel een groot succes met de leukste verstopplekken!

Doornroosje - standbeelden
De kinderen bewegen vrij door de ruimte. Ze mogen lopen, kruipen, springen, met de armen bewegen etc.
Er speelt rustige, instrumentale muziek. Eén kind is Doornroosje. Dit kind mag bij de cd-speler staan. Als Doornroosje zich prikt aan het spinnenwiel dan stopt de muziek en valt iedereen in slaap, d.w.z. iedereen staat meteen stil in de houding waarin hij op dat moment stond / zat.
Nu mag Doornroosje van één kind beschrijven hoe hij/zij staat: bijv. dit kind heeft de armen omhoog en staat op één been. Kunnen de andere kinderen raden wie dit is?

Sneeuwwitje - spiegelen
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van het land?
De kinderen staan in tweetallen, tegenover elkaar in de speelzaal.
Draai instrumentale muziek. Eén kind danst, de ander doet hem/haar precies na.
Nog leuker wordt het als je linten van crêpepapier gebruikt.

De Sprookjesboom

De Sprookjesboom van de Efteling heeft een leuke website. Op deze site vind je o.a. mooie kleurplaten en verhalen van sprookjes.

Via uitzending gemist kun je naar afleveringen van De Sprookjesboom kijken.
Op spel.sprookjesboom.com kun je spelletjes spelen.
Ook heeft de Sprookjesboom een App voor de iPad.

Downloads bij het thema sprookjes

Werkbladen

Leuke sprookjeswerkbladen, apart te gebruiken of te bundelen tot een boekje. Met o.a.
- auditieve analyse
- stempelen
- letters herkennen
- tellen
- seriëren
- woorden zoeken met de letters s en r

thema sprookjes kleuters
--> Download de werkbladen

Tellen met de 7 dwergen - werkboekje tellen tot 7

In verschillende sprookjes kom je het getal 7 tegen. Sneeuwwitje en de 7 dwergen, de wolf en de 7 geitjes, bij Klein Duimpje hadden ze 7 jongetjes en de reus had 7 mijls laarzen. Dus welk getal komt er tijdens het thema sprookjes in de cijfermuur? Ja! De 7!
Ik heb een werkboekje met daarin 7 werkbladen gemaakt om het tellen tot 7 en de getalsymbolen te oefenen.

Veel van de activiteiten in het boekje kun je natuurlijk ook met 'echt' materiaal in de kring of huishoek aanbieden (dek de tafel met 7 bordjes, bekers etc., er zijn 7 dwergen, we hebben deze spullen, is er genoeg?, maak groepjes van 7).

tellen tot 7 rekenen kleuters
--> Download het werkboekje

Sprookjestocht

Deze download bevat een compleet uitgewerkte sprookjestocht! Een speurtocht door het dorp of de wijk, op zoek naar sprookjes.
Bij elk sprookje spelen de kinderen een spelletje.
Leuk om tijdens het thema sprookjes te doen of ter afsluiting van het schooljaar of het vieren van je verjaardag.

Extra tip: Misschien vinden de ouders die thuis een spel begeleiden het leuk om als sprookjesfiguur verkleed te zijn. Zij kunnen de ruimte waarin het spel gespeeld wordt ook een beetje in sprookjesstijl aankleden.

sprookjestocht
--> Download de sprookjestocht

Sprookjesvossenjacht

In plaats van een sprookjestocht, kun je ook een sprookjesvossenjacht houden. De sprookjesfiguren lopen dan door de wijk, het dorp of een park. Elk figuur heeft een spel bij zich (dit kunnen de spelletjes uit bovenstaande download zijn). De kinderen zoeken de vossen en spelen het spel. De groepjes hebben een kaart bij zich waar alle te zoeken vossen op staan. De vos die gevonden is, tekent dit af op de kaart.

Cijferkaartjes

Leuke cijferkaartjes met het geitje Benjamin om allerlei telactiviteiten mee te doen. Kijk onder het tabblad kringactiviteiten voor suggesties.

--> Download de cijferkaartjes met de cijfers 1 t/m 7

--> Download de cijferkaartjes met de cijfers t/m 36